Vietnamese schrijfcursus en delicatesse Rups - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Vietnamese schrijfcursus en delicatesse Rups - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Vietnamese schrijfcursus en delicatesse Rups

Door: Esther te Hanoi :-)

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

19 Oktober 2006 | Vietnam, Hanoi

ls. FIJN al die berichtjes van jullie!!

Ik alleen aan de hotel-pc: Nouke werd namelijk op haar wensen bediend--->thuis bedacht ze dat ze een schrijf-/kaligrafeercursus wilde, in Vietnam Airplane zag ze een cursus daarvoor, vandaag bleken we heel dicht bij het cursusgebouw te logeren, en de cursus 'netjes (Vietnamees) schrijven met vulpen voor Vietnameese volwassenen en kindjes' bleek bovendien vanavond te starten! Na wat onderhandel neemt ze nu deel aan Les 1 :-)
Later meer daarover!

Vandaag hebben we de Lonely Planet stadsroute gelopen door de oude wijk van Hanoi.

Wetenswaardigheden:

(1) de straten hebben een naam die verwijst naar wat er verkocht wordt: de handdoekenstraat, de grafstenenstraat, de oudijzerstraat, de brillenstraat, de soepstraat etc. Circa 769 fotoos gemaakt in deze straten. De winkeltjes beginnen aan de voorkant van een zeer lang smal huis, dit winkeltje is tevens de woonkamer, de brommer staat regelmatig in de voorkamer tussen de koopwaar, waar ook de familie eet en tv kijkt. De winkels/huizen zijn allen smal (max 3 meter omdat de Vietnamezen betalen per meter huis zichtbaar aan de straatkant!) Naar achteren uitbouwen kost dan weer blijkbaar niets, naar boven trouwens ook niet (maar: de hoogte is aan regels gebonden, niet hoger dan regeringsgebouwen). Hoge smalle huizen dus.

(2) wat betreft de soepstraat en haar soep (spreek uit: pho), deze is verkrijgbaar Met en Zonder Rups. ;) Een grote mok gevuld met pittig water, veel noedelsliertjes, stukjes rundvlees, groenten en ondefineerbaars. Met stokjes (spitse ditmaal, rechterhand, voor tastbare in de soep) en een baby-lepel (linkerhand, voor vloeibare spul). Plastic krukje zeer laag bij grond en niet in de winkel/woonkamertje maar op de stoep ervoor.
De pho eten wij zeer gulzig..(de jetlag is heftig..vannacht opgestaan om te eten, reepjes van mama hebben we met papier en al opgeschrokt :-))..en oh jee..Wij kijken in Nouke's Soep. Zien wij een Rups? Ja, wij zien een rups. Wij maken onszelf wijs dat dit DE Vietnam-delicatesse is...

(3) de vlaggetjesverzameling op E's rugzak is aangevuld, naam van het land zelf wordt ter plekke naar wens bijgestikt met garen naar keuze :)

(4) divere vruchtensapjes (citroen, meloen) getest aan het stadsmeer en ook de uit Frankrijk bekende 'la vache que rit'-kaas is hier -ook na de Franse tijd- verkrijgbaar.

(5) het Vietnamese woord voor 'dank je' is ka moen. Maar gezien de betekenis van een woord veranderd al naar gelang de hoogte van de stem en klank heeft niemand begrepen dat we vandaag wat mensen hebben bedankt ("ka moen voor de rups", met een verkeerde keelklank betekende "jouw vrouw zit te zuipen in de bierstraat". ;)

Vage plannetjes voor vervolg:
- Nouke maakt schrijfcursus af
- bezoekje aan westelijke grote meer
- uitzoeken waar visum te verlengen
- slenterend op naar de 1000 fotoos
- de Bierstraat (jajaja!!) bezoeken

Dikke kus, ook namens mijn aanstaande :)
E te V

• 19 Oktober 2006 - 13:03

Zus En Schoon Zus:

haha moet altijd grinneken om die stukjes kamoen daar voor dus
    wil weten hoe het in de bierstraat is geweest en of het vietnamese bier te zuipen is. zal wel he gewoon door slobberen maar

zijn benieuwd naar noukes calligrafeer cursus leuk hoor

tot snel

kusssssssssssssssssssss jud en gien

• 19 Oktober 2006 - 13:18

Marlies:

zo te lezen hebben jullie het al helemaal naar jullie zin...geweldig
    ik ben een paar dagen (nu nog 6 van de 9) aan het bijkomen na een paar hectische weken op het werk.
    vanavond aan de wijn, proost en tot gauw
    dikke kus voor jullie

• 19 Oktober 2006 - 14:45

Deet:

Zo te horen zijn jullie al aardig op je plek. Geweldig dat de calligrafeer cursus al zo snel begint!!liefsxxxx

• 19 Oktober 2006 - 14:56

Columbus.:

Hoi vrouwtjes.Zit net hier met myn nieuwe baasjes jullie mail te lezen.Jullie hebben al een druk dagje gehad.Ik heb vandaag veel geslapen en heb het hier erg naar myn zin.Gelukkig kryg ik hier eten zonder rupsen want dat lykt me helemaal niks.Nou heel veel kopjes van my en knuffels van oma en opa

• 19 Oktober 2006 - 17:35

Jannie:

ha leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen........nog naar de bierstraat geweest....om te kijken of te .........zuipen.......geniet en anouk maak maar mooie letterkes op die cursus daaaaaaaag t.jannie