Previously on lost…. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Previously on lost…. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Previously on lost….

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

23 Augustus 2008 | Indonesië, Batavia

----
Previously on lost….

The oceanic six zijn - onder het mom van drenkeling – in een bootje ‘ aangespoeld’ op een aziatisch Eiland. (zie ook: www.lost.com)

Een noodlanding heeft ons e-i-n-d-e-l-i-j-k gebracht waar we al jaren om bidden: een verlaten Eiland, witte stranden, wuivende palm- en bananenbomen.

In het vliegtuig, dat bezet is met een mix van Indonesiers, Chinezen, Singaporezen, Ausies en Nederlanders, klinkt tijdens het uitdelen van de 2de maaltijd na zo’n 6 van de 12 vlieguren de stem van de piloot. Er komt slecht weer aan. Halverwege zijn aankondiging begint het vliegtuig al te schudden. Op deze hoogte heb ik nog nooit zo’n heftige turbulentie meegemaakt. We bewegen van links naar rechts en tegelijkertijd ook zakken we een metertje of wat omlaag. Mijn handen zijn direct klam en ook bij de andere passagiers blijven de oksels niet deo-fris. Ik zucht maar eens diep, sluit m’n ogen en zie een kermis uit de jaren 70 voor me. Ons Jud en ik zitten samen in De Rups. Ons pap en mam zwaaien bij elke ronde. De Rups – voor de jonge lieve lezers onder ons - is een kermisattractie die met zo’n 20 km per uur een rondje maakt en een beetje kronkelend dicht bij de grond beweegt, zoals een rups dat doet. Over de wagentjes schuift, na een loeiende jaren 70 aankondiging, als een harmonica een groen doek, zoals de kleur van een rups. Een spannende attractie voor kinderen en ook jongeren toentertijd. Het meest spectaculaire van De Rups was De Flos, een koord met een vossenstaart eraan omhoog en omlaag bewogen door de kermisman. Wanneer je half uit je karretje ging hangen, dat door de ouderdom heftig heen en weer schudde, en je De Flos kon grijpen, mocht je nog een keer.

Gratis.

Precies zo – deels angstig, deels opwindend – voel ik me in het turbulente vliegtuig. Met een oog half open zie ik een steward op zn knieën zittend in het gangpad, met zn ene hand de stoel vasthoudend en met zn andere hand het eetkarretje. Zijn gezicht is, zoals dat hoort bij Aziaten, emotieloos. Door de piloot wordt nogmaals omgeroepen dat iedereen op zn plaats moet blijven zitten, ingegordeld, niet naar de wc mag en dat het eten voor de passagiers die nog niets hebben gekregen zo spoedig mogelijk wordt uitgedeeld. Ook moeten de 12 stewardessen beslist in hun cabine blijven, het licht wordt gedempd, gaat volop aan, en wordt weer gedempd. Het vliegtuig schudt. Ik knijp Nouke in dr hand en sluit mn ogen maar weer.

Ik stel me voor dat de piloot moet poepen, omdat ie – net zoals een aantal passagiers - een veganistische hindu-maaltijd heeft gehad. Toen we een paar weken geleden deze vlucht boekten, konden we kiezen uit een aantal maaltijdvoorkeuren:

geen voorkeur
westers
westers vegetarisch
islamitisch kip
islamitisch haan
aziatisch kip
aziatisch vega
hindustaans vis
hindustaans vis met graat
hindustaans veganistisch

Wij vinkten de aziatische vegetarische optie aan, maar om mij onbekende redenen krijgt Nouke die wel, en ontvang ik de hindustaanse veganistische schotel. Een bonenschotel met hoofdletter B: bruine bonen, sperziebonen, lange witte bonen met oranje stipjes, rode boontjes, bonen in een gele gelei, bonen en nog meer bonen. Ik eet ze allemaal op, inclusief een bak witte rijst. Lekker, maar het doet de angstzweet-lucht in de vliegtuigcabine geen goed. ;)
Stel je voor dat de piloot in ene moet poepen, zou er dan een co-piloot zijn, een echte en geen automatic cruise control of erger: een pop. Ik beeld me het laatste in en zie een pop ( v/18 ) met ventiel en dikke plastic armen de stuurknuppel bedienen. Ik lach hardop. Nouke vraagt wat er is, en ik wijs naar de steward die al enige tijd gehurkt tegen een stoel aan zit geklampt, nog altijd de bewegende eetkar in bedwang houdend. De passagiers voorin hebben nog steeds geen eten gehad en wij – in het staartstuk – zitten al uren met een tray met etensresten voor onze neus in een bedwelmende roes van okselzweet en bonenscheet.

Diep in me ontstaat de hoop, vanwege de aanhoudende turbulentie, dat we een tussenlanding Moeten maken, op Lost Island bijvoorbeeld. En nog dieper rijst de vraag of mijn schilderij nog klopt.

Of mijn schilderij nog klopt? 'Welk schilderij' zal de oplettende lezer zich afvragen. Well, dat Schilderij van je Leven, beste lezers. Schilder je dat zelf of houden anderen de penselen voor je vast? En wie zijn dan die anderen: je cultuur, je buren, je ouders, je religie? Een dagelijkse nadenker voor ondergetekende (‘Laat je Leven niet bepalen door bestaande conventies en verwachtingspatronen, maar Schilder zelf’), maar daarover later meer..

Voor nu, Bali rules.
Na 27 uur reizen (waarvan nb 2 uur in de rij voor een visum), Sanur snel bezocht en zojuist aangekomen in Ubud. Voor het thuisfront, we slapen in: Candra Asi op Jlan Hanoman nr 43.

X AE

  • 23 Augustus 2008 - 12:11

    Jud:

    haha
    ik zit hier heel alleen heel hard te lachen, poke kijkt me vreemd aan. raar vrouwtje zal die denken. moet voornamelijk erg lachen om die automatische piloot, was het er zo een met haar mond wagenwijd open, voor het geval ze ook een veganistische maaltijd zou krijgen, die dan meteen weer vrij kon komen door haar kont, die bij deze versies ook altijd wagenwijd open staan. ik zie dr zittten hahaha. maar goed ik vond de rups altijd wel leuk en aasde op de flos, jij niet esther, volgens mij.
    goed dat jullie veilig zijn geland, hoewel zon eiland als lost(zonder the Others) ook niet verkeerd is, maar dan had je ons wel even moeten bellen, waren we ook gekomen. ga zo kijken waar jullie nu zijn op het paradijselijke bALI geniet ze daar en stuur wat zon.
    oja es wat was nou die 1.5kg verschil in bagage? we zijn benieuwd

    kusssssssssssssssssssssssss

  • 23 Augustus 2008 - 12:12

    Marlies:

    jeetje eng zulke turbulentie, maar jij maakt er weer een sappig verhaal van haha

    gedraag jullie niet! geniet uit volle borst.

    dikke zoenen
    mks

  • 23 Augustus 2008 - 12:20

    E:

    Eindelijk een bericht kunnen plaatsen--->de pc's zijn zo traag hier. Nu in Ubud, vandaag fietsje gehuurd en de rijstvelden in geweest, smalle smalle zandpaadjes met af en toe een huisje met kunstenaar. Maar daarover later meer en meer.. :)

    ps. ik wist niet dat die poppen met ventiel plus nonnen-outfit aan zoveel wogen ;)


  • 23 Augustus 2008 - 13:56

    Mam :

    Fijn dat je nu weer op je dagboek kon schrijven.Mail ontvangen.INderdaad Esther net wat Judith zegt jij zag de kermis niet zo zitten,het ging of wel te hard of het was te hoog,die flos hoefde voor jou niet want jij wilde geen twee keer dus ik denk dat ik weet hoe je je voelde in dat vliegtuig.Maar het vliegen brengt je naar het onbekende en dat is HET. hier alles goed en de rooie kater is al hellemaal gewend Anouk.Nou genieten jullie en dikke kussen.

  • 23 Augustus 2008 - 14:58

    Gien En Jud:

    even gegoogeld en een capitool reisgids bij de bieb gehaald, voor de plaatjes. ziet er heerlijk uit in en om ubud, wat een landschap.hmmmmmmmmmm het kriebelt hihi

    genieten daar kusssssssssssss

  • 23 Augustus 2008 - 18:43

    Nathalie:

    Say hello to Sawyer... :D. Enne, Geniet met een hoofdletter G !!

  • 24 Augustus 2008 - 11:58

    Afke :

    lekker winderig verhaal. heel veel plezier en relax

    afke

  • 24 Augustus 2008 - 17:27

    Jannie:

    schilder rustig verder aan je eigen schilderij en geniet van alles en iedereen maar vooral van en met elkaar.
    beeldend verhaal...ik geniet.
    groet t.jannie

  • 25 Augustus 2008 - 09:58

    E En A:

    Voor thuisfront:

    hebben 1 nacht in Bedugul geslapen in koude bergen. Nu in Lovina Beach. Hotel Angsoka. Zie ook: www.angsoka.com !

    Later meer X AE

    knuffel voor t rode mannetje !!

  • 25 Augustus 2008 - 11:22

    Mam :

    Ziet er mooi uit daar in Lovina beach neem maar een gebakken eitje smorgens geniet ze maar kopjes van de r. man knuffels

  • 27 Augustus 2008 - 11:21

    Menh.C:

    Hoi Vrouwtjes Even een berichtje van mij ik heb het goed naar mijn zin in het spekstraatje word overladen met knuffels en lekkere hapjes(: maar ik ben ook wel zielig): want ik mag alleen maar door het raam naar buiten staren.Soms komt er wel eens een vriendje maar ik mag niet naar buiten ): maar verder is alles goed, kopjes van mij.en groetjes van P en p

  • 28 Augustus 2008 - 12:07

    EA Voor Mr.C :-):

    Die 'zielige' Mr.C ;)
    Hier zijn de poezen nog zieliger met schurftige kopjes en halve staartjes en van plakjes ham hebben ze nog nooit gehoord ;)

    We zijn nog in Lovina, overmorgen naar Ahmed. Later meer tekst!
    X

  • 28 Augustus 2008 - 13:29

    Yoush:

    Ohhh... maak Colombus niet zo bang! Al een beetje bijgekomen van de vliegreis? En dus aan het genieten van diepblauwe oceanen en zilverwitte stranden?

    Veel plezier, groeten uit Tanzania en tot in december ergens?

  • 29 Augustus 2008 - 17:10

    Annettepet:

    Hallo liefies,
    Esther, ik ben diep onder de indruk van je beeldende schrijfkunst, ik zie en voel het helemaal voor me...Ik zit in de bieb en vind jou het beste boek.
    Lieve groetjes voor jullie allebei. Annette en de kuikens.

  • 01 September 2008 - 08:18

    Es En Nouk:

    Sorry Lieve Lezers, nog geen spannende verhalen--->zeer zeer traag internet op pc's ,met een pre-historische analoge inbelverbinding.

    In het kort, voor de meekijkers op de route-->Ubus, bergdorp bedugul, Kalibukbuk in regio Lovina Beach, hele oostkustweg naar Amed, motobike gehuurd en verder oostkant verkend (verlaten strandjes, aso-bruin gekleurd ;), we hebben onze snorkelspullen mee, dus heel veel gesnorkeld, prachtvissen en koraal!), vanochtend met bemo (public transport mini-oud-busje) door rijstvelden via Amlapura, Candidasa nu aangekomen in Padangbai. We slapen in hout/rieten keet tegenover zee, met openlucht-douche: padangbai beach bungalows. Thuisfront: zie holy planet voor adres.

    Nu biertje, hapje rijst en meer Goeds van het Leven Zelve.
    Vervolgplannen: overstap met boot naar Eiland Lombok, plus eilandjes gili's.

    Knufs en kuss, AE

  • 04 September 2008 - 06:17

    EA Te Padangbai:

    Morgen vertrekken we ri Gili eilanden (Gili Air) voor ong een week. Daar wrs geen internet.
    X AE

  • 04 September 2008 - 18:28

    Gien En Jud:

    veel plezier daar. geniet van het heerlijke weer en de mooie natuur, eten en biertjes kussssssssssss

  • 04 September 2008 - 20:46

    Mam :

    hier alles goed maar wel jammer van dat traag internet zien we geen mooie plaatjes maar geniet op die prachtige eilanden. knuffels Mam en Pap

  • 06 September 2008 - 10:12

    Jacqueline:

    Ik ben eindelijk bekomen van jullie "turbulentie-verhaal". Vorige week het laatste zonnige weekend gehad. Nu is het 16 graden en regenachtig. Dus een goede reden om jullie route via internet te volgen. Groet ook van mijn 60jarige.

  • 06 September 2008 - 10:48

    EA Te Gili Air:

    Snel! Weer zeer traag internet. We zijn op een kokosnoot/wit strand eilandje, geen honden, geen auto's, geen brommers, wel rode katers boven Lombok: Gili Air. Slapen daar bij Nusa Tiga.

    X AE

    ps. bijna wordt ie 3 jaar: onze Rode Man--->13 sept!! :)

  • 06 September 2008 - 21:11

    Mam :

    heee es en anouk zal een mooi kroontje voor hem maken hihihi

  • 13 September 2008 - 10:11

    Mam :

    Heee zijn jullie in slaap gevallen daar op dat witte strandje:-)hier alles oke hebben al taart gegeten want er is er een jarig hoera hoera.Gisteren bijna de hele dag regen en vandaag ook bah.Genieten jullie nog maar want voor je het weet ben je weer in het herfstachtige nederland.Knuffels voor jullie, groetjes

  • 15 September 2008 - 01:21

    AE Te P'bai:

    We zijn weer in de bewoonde wereld: 10 dagen Gili's (3 eilandjes boven Lombok) alwaar zout kraanwater en recent electriciteit. Route: Gili Air, Gili Meno, Gili Trawangan, Gili Meno, Bangsal (Lombok), via Lembar gisteren met ferryboot terug gekomen naar Bali, waar electriciteit was uitgevallen. Bootjes = hell -->ruwe zee en heftig geschommel. Nu in Padangbai, slapen in familie-gustehousje waar ik 4 jaar terug ook geweest ben: Kembar Inn, kamer 4. Gaan morgen met busje naar zuidkust: omgeving Legian/Kuta voor laatste dagen.

    X AE

  • 15 September 2008 - 11:31

    Mam En Pap:

    Blij weer iets van jullie te horen,het is nu zo vrijdag laat even weten wanneer jullie ongeveer thuis komen zijn wij aan het station.Knuffels

  • 15 September 2008 - 18:12

    Gien En Jud:

    geniet ze nog de laatste dagen en bereid je vast voor op de kou hier brrr
    dikke zoenen

  • 16 September 2008 - 19:06

    Nathalie:

    Geniet ten volste van elke dag nog daar op dat Lost-eiland! Gelieve wat zon mee terug te nemen. Ik zou zeggen 15kg per persoon. Daar moeten we in Helmond dan wel de herfst mee doorkomen ;).
    liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

One Life..Live it !

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2009

Pura Vida

12 Juli 2009

Beach ´n Crocs

02 Juli 2009

Grensgevallen en zo meer

30 Juni 2009

En zing maar mee...No woman no cry*

25 Juni 2009

We´re alive !
Esther en Nouke

Actief sinds 16 Okt. 2006
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 49714

Voorgaande reizen:

06 November 1980 - 31 December 2020

One Life..Live it !

Landen bezocht: