Thaise feiten en feitjes - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Thaise feiten en feitjes - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Thaise feiten en feitjes

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

15 December 2006 | Thailand, Bangkok

Dag allen!
Thailand, wat een verschil met Laos!
Hier in Bangkok geen rondhangende koeien op wegen en scharrelende kippen tussen rieten huisjes, maar hoge gebouwen, flitsende reclames, druk! Uitgebreidde verslagen volgen :) Alvast wat feiten:

ALGEMENE INFO THAILAND:
Oppervlakte: 514.000 km2 (14 x Nederland)
Aantal inwoners: schatting 64 miljoen
Hoofdstad: Bangkok
Taal: Thai, Chinees, Engels, Karen, Mon en diverse Hill Tribe-talen
Godsdienst: Boeddhisme (95%), Islam (4%), rest Confucianisme en Christendom
BNP: schatting $174.545 miljoen
Munteenheid: Bhat (100 Bhat=$3)

Sinds 1932 is Thailand een constitutionele monarchie met een democratisch bestuur gebaseerd op de grondwet van 1997. De huidige vorst, de alom zeer gerespecteerde en zeer zeer geliefde Bhumibol Adulyadej (Rama IX), is op 9 juni 1946 tot koning gekroond en daarmee de langst regerende monarch ter wereld. De koning heeft een sterk sturende invloed en de monarchie vertegenwoordigt een bindende kracht die vermoedelijk zijn gelijke niet kent in enig ander land ter wereld. Het jaar 2006 heeft in Thailand in het teken gestaan van het 60-jarig regeringsjubileum van koning Bhumibol Adulyadej. LONG LIVE THE KING! LONG LIVE THE KING! LONG LIVE THE KING!
LONG LIVE THE KING! LONG LIVE THE KING! zien we werkelijk overal op borden en bordjes staan. Gele bloesjes dragen de Thai die de koning adoreren.

Op 26 december 2004 werd Thailand geteisterd door een zeebeving, een tsunami, die onder meer de toeristische gebieden Ranong, Phang-Nga, Phuket, Krabi, Satun en Trang trof. Hierbij kwamen meer dan 5300 mensen om, waarvan de helft Aziatische en niet-Aziatische toeristen, en raakten circa 3000 personen vermist. De ramp heeft in Thailand aan 36 Nederlanders het leven gekost. Ongeveer 20.000 visserijhuishoudens verloren door de tsunami hun bron van inkomsten. De toeristische infrastructuur liep zware schade op en het aantal buitenlandse toeristen nam na de ramp drastisch af. In de loop van 2005 trok het toerisme naar Thailand echter weer aan. De Thaise autoriteiten hebben na de ramp te kennen gegeven geen behoefte te hebben aan internationale noodhulp.

In Thailand is 1,8% van de bevolking HIV-positief (670.000 mensen). Thailand wordt beschouwd als een land waar de overheid in samenwerking met NGO’s, het bedrijfsleven en de media snel en adequaat heeft gehandeld bij het uitbreken van de aids-epidemie.

Voor thuisfront:
na nachtbus vanuit Mukdahan naar metropool Bangkok (meer inwoners dan in ons landje), overal -tussen dikbuikige westerse mannen met slanke thaise meisjes en travestieten- rondslenterende backpackers: geen enkele kamer vrij, een ochtend-theetje gedronken en gewacht tot de uitchecktijd.
We slapen in:
Peachy Guesthouse
10 Phra Athit Rd.
Bangkok 10200
tel 281-6471

! Op busstation in Mukdahan waar we lang moeten wachten, zitten tig van kapperszaakjes: terwijl ik in een luie stoel sport kijk (15th Asian Open), één van de kapsters nootjes voor me pelt( hoe ideaal), laat Nouke dr haar verven :) Helemaal HIP hierzo is je haar laten straightenen=laten stijlen. Krijgt ze d'r in ene -terwijl ik mn 69ste nootje eet en mn eiguh vrouw nauwelijks herken als ik opkijk- gratis bij. Kheb dr op de foto...!

Vervolgplan:
overmorgen richting eiland Ko Samet of Ko Chang, die liggen nog enigszins nabij Bangkok, zodat we na eindigen van typhoon/nadere geruststellende berichtgeving daarover ri Vietnam kunnen, wrs vliegend.

Tot zover, weer t drukke Bangkok-nachtleven in: eetkraampjes, hoertjes, bier..alles is te koop.

X AE

• 15 December 2006 - 16:50

Gien En Jud:

hebben jullie al ergens een lonely planet kunnen krijgen?
    ik lees ko samed is drukker dan ko chang mar als je daar de zuidelijke en west stranden neemt zijn ook nog rustig. wij twijfelen ook nog steeds wat we doen bij aankomst, omdat ze van ko samed zeggen dat het drukker is, maar ach met je luie reet op een strandje is nooit verkeerd natuurlijk. we zijn zeer benieuwd ook naar het drukke bangkok kusssssss

• 16 December 2006 - 19:28

Afke:

ko chang is echt geweldig, wij hebben indertijd in hele leuke huisje gelogeerd aan zee. een voudig maar oke.
    en hele mooie natuur.

heel veel plezier daar.

• 17 December 2006 - 10:01

George:

Hoi al dan niet geverfde meiden. Koh Samet is rond de kerst waarschijnlijk heel druk, met dus oplopende prijzen. Het is niet te groot, in elk geval beloopbaar. Koh Chang is groter, lang en smal, je bent er min of meer afhankelijk van het lokale vervoer. Hoe dan ook: "hele fijne feestdagen" al zal je daar niet zoveel van merken. L&G

• 17 December 2006 - 11:06

Lies:

Op Koh Samet sliepen wij bij "Tok bungalows" dat is vlakbij "Jep" restaurant waar je heerlijk onder de de bomen (met lampionnetjes) aan het strand kan eten. Daarvandaan een een stuk terug (voorbij de rots met zeemeermin) kan je liggend op kussens eten terwijl aan de waterrand dagelijks (20 en 22u) een vuurwerkshow wordt/werd opgevoerd. Veel plezier.

• 17 December 2006 - 11:31

Pap En Mam:

hebben gelezen dat bangkok heel druk is dus niets voor jullie gauw naar de eilandjes zoals wy van andere reactie lezen dat het daar zaaaalig is dus genieten doeiiiiiiiiiii

• 19 December 2006 - 20:07

Jannie:

ha meiskes........eventjes nog een berichtje .is het al wat rustiger daar bij jullie.wel spannend he als er zo,n slecht weer wordt voorspeld.goed dat jullie een ander doel hebt gekozen.geniet nog maar even van de rust van dat heerlijke land.ook wil ik julle alvast een kerst toewensen die jullie voor jezelf bedacht hebben.ook een goede start van het nieuwe jaar.ik ben er even niet ,ik ga met een stel wilde w...... een paar dagen naar beieren.
    ik ga hopen dat ik het leuk vind.
    heeeel veeel groetjes van t. jannie

• 20 December 2006 - 20:49

wat heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!!!!!!!!!!!!!!

• 21 December 2006 - 21:08

Nathalie:

O wauw, wat mooi! Ben nu niet meer gewoon een beetje jaloers. Ik zie gifgroen!
    Genieten!!!

• 22 December 2006 - 12:56

Mks:

heeeeee meiden
    even een berichtje van mij, is al weer even geleden, drukdruk met ome jan aansturen haha
    ik hoop dat alles naar jullie zin is, twijfel ik eigenlijk niet aan.
    ik zou daar ook wel even bij willen komen, maar dat zit er niet in, dan maar thuis en hopenlijk rustige dagen op het werk.
    tot gauw, dikke kussen en knuffels!! XXXX

• 22 December 2006 - 17:54

Jannie:

dat geloof je toch niet he,dat t.marlies ome jan aan moet sturen het is eerder andersom en dan moet ik nog bijspringen anders komt er niks van terecht.
    weten jullie trouwens dat een koffiezetapparaat af en toe ontkalkt moet worden.hebben ze daar in bangkok misschien een opvouwbaar krukje waar marlies op kan gaan staan ,ze kan n.l. niet in der apparaat kijken.wan gezever he maar toch de groeten van t.jannie

• 22 December 2006 - 18:47

Gien En Jud:

hoi lieve )schoon)zus en schoonzus, vast fijne kerstdagen voor jullie. zal wel anders zijn daar maar ook heerlijk, heeft wel wat denken wij

dikke kussen van ons

• 24 December 2006 - 12:25

Tinie En Moon:

Heej dames, een hele fijne kerst...XXX

• 25 December 2006 - 09:11

Mam En Pap:

hoi meiden wy wensen jullie een fyne kerst daar maar dat zal wel lukken als wy zo de fotoos nog eens bekyken lykt wel een paradysje kerstknuffels van ons en van jullie rode man en pas goed opelkaar.........

• 25 December 2006 - 15:15

EA Te Bangkok:

25 dec in de ZON te Bangkok,met af en toe een als kerstvrouw versierd hoertje ;)

Fijn om familie net even te horen!

MERRY X-MAS!!

EA XX

• 25 December 2006 - 15:26

EA:

ps. wat een heerlijke foto van ons rode mannetje met kerstmuts op ;) zien we dat nou goed,is ie aangekomen,die lieve dikke rode kater??? ;)

• 25 December 2006 - 15:36

AE Nog Een Keer:

en.....al veel geschreven, wordt volgende week allemaal getypt op de site PLUS fotoos.
    Morgen vliegen we vanuit Bangkok naar Ho Chi Minh City (z-Vietnam). Laterrr!

• 26 December 2006 - 12:30

Gien En Jud:

heee lieve zus en schoonzus
    kei fijn om jullie gister te horen.. wel raar duizenden kilometers verder en zo duidelijk missen jullie dikke kussen zijn benieuwd naar lange verhalen