nachttrein Hanoi-Lao Cai-Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu nachttrein Hanoi-Lao Cai-Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

nachttrein Hanoi-Lao Cai-Sapa

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

26 Oktober 2006 | Vietnam, Hanoi

Dag allen daar!

ls. waarom geen mail gekregen van t vorige bericht? Geen idee. Net ontplofte hier bijna mn pc, stroomgebrek!*

HOE VERLIEP DE TREINREIS:

Hanoi heeft niet -zoals NS-reizigers gewend zijn- een treinkaartjesautomaat. Een kaartje koop je minimaal een dag van te voren bij een centraal station. De hectiek zoals in India ontbreekt gelukkig. Er zijn tig loketten met onleesbare info erboven, eentje is voor buitenlanders. Stel je voor: op Helmond CS een apart loket voor de Turken. In de hal staat een Samsung-flatscreen, doorsnee minimaal 2 meter, geschatte waarde: 5000 dollar; er zit een krantenverkoper, en een Amerikaans echtpaar (witte sportsokken hoog opgetrokken) maakt achtereenvolgens ruzie met de taxichauffeur en met de loket-dame. In het openbaar ruzieen is in Vietnam not done: het geeft je gezichtsverlies. Rustig blijven altijd dus. In hotels in Hanoi zijn ook treinkaartjes te koop, 2x zo duur als die van ons aan t loket gekochtte. Deze hotel-treinkaartjes geven je toegang tot een -achter de lokale trein- aangehaakte toeristenwagon!
Op station van vertrek is het Druk. Da's ook niet zo vreemd want itt in NL waar treinen in alle richtingen om t kwartier vertrekken, gaat in Hanoi 2 tot 3 x een trein naar ergens. Er is slechts 1 spoor. Wederom onleesbare borden. Wij mogen wachten voor hal 4. Overal zitten families die iemand komen uitzwaaien. Overal zijn mensen wat ana t verkopen (nagelknippers, kammetjes, rommeltjes..)
Er zijn diverse hallen (die allen uitkomen op hetzelfde spoor). Elke wachthal heeft een andere eindbestemming. Wij nemen plaats in wachthal Sapa. De doorgang van de hal naar het perron gaat 1 uur voor vertrek van de trein open; wachten op het perron is er niet bij dus. Een op t eerste gezicht behulpzaam mannetje wijst ons waar de trein/coupe/bedjes zijn en wil eigenlijk money money daarvoor, WANT! hij heeft twee kleine kinderen (geeft met zn hand aan hoe klein ze wel niet zijn), Bier is ook goed om te krijgen..bye bye, zeggen wij!
De nachttrein is zeer naar onze zin: een coupe (een treindame komt voordoen op luide Vietnam-communistische-toon hoe de sloten werken, erg veilig) voor 6 personen. De hardsleepers blijken helemaal niet van hout wat wij vreesden. Er ligt een dun matrasje op, compleet met dekbedje+kussen (schoon!). Ik pas er in uitgerekte stand precies op (bedlengte 170 denk ik).
In onze coupe reizen ook: (1) Charlie, baan opgezegd, liftend door The States en Canada met tent, 8 maanden van huis, (2) een Chinese spraakloze monik in bruin gewaad die snurkt, (3) een Vietnamese man genaamd Linh, (4) Vietnamese man nr 2 met ons onbekende naam.
De trein vertrekt precies op tijd (21.20u) en vrijwel meteen zoekt ieder zn bedje op, gaat het licht uit. Da's fijn: nog wat slaap in te halen. Waarom iedereen meteen gaat slapen is ook duidelijk: de volgende ochtend -na prima slaap- begint 'de stem van Vietnam'. Uitleg: op wat toeristische wijken na klinkt door Vietnam 3x daags a 2 uur door luidsprekers een Communistisch 'gebed'. Het eerste om 5 uur in de ochtend tot circa 7 uur. Heel fijn.
In Lao Cai, de eindbestemming en laatste stop voor Chinese grens- stapt iedereen uit. Wat overgesteek over rails, nog meer kaartjescontrole. Hectiek alom. Tig bussen naar Sapa staan klaar, chauffeurs lopen rond om zoveel mogelijk klanten in Hun Bus te krijgen. Deze Chauffeurs volgen regel 3.

Regel 3: rijdt zo hard mogelijk door scherpe haarspeldbochten aan de verkeerde kant van de weg al claxonerend, haal daarbij in, negeer in de berm springende schoolkinderen.

Prachtige busrit door rijstvelden, bergen (aangenaam koel) naar Sapa. Hoogte: 1650m. Onderweg en ook In Sapa veel bergvolkeren die hun spul proberen te verkopen. Prachtige voornamelijk donkerblauwe klederdracht. Ook mutsjes :) Kheb er al tig gepast, te klein of veeeel te groot (theemuts).

We slapen in
Queen Hotel
Sapa heeft geen straatnamen
lokaal tel 020871301
kamer 404

Is een familiehotelletje met een paar kamers, veel slingertrapjes aan buitenkant van huis omhoog, overal was te drogen tussendoor, fam woont zelf ook in gebouw. Open haardje in kamer.

Vervolgplannen:
- lopend naar omringende bergdorpjes.
- motobike huren wellicht voor verkenning omg Sapa
- rijstwijnen
- luieren
- (luieren)in kwadraat

Koud al en pas 16u!
Dikke kussen van ons, dikke knuffel voor onze Rode Man!

* Sapa heeft stroomgebrek, vanwege de kou dus open haardjes in de hotelletjes.

• 26 Oktober 2006 - 09:40

Deet:

Gelukkig heb je je lange mouwen termo shirt mee..... Toch, Anouk?????

luier ze allebei
    kus Deet

• 26 Oktober 2006 - 10:03

Pap En Mam:

Heerlyk dat jullie het zo naar jullie zin hebben,Koop toch maar een theemuts is toch ergens goed voor?? Knuffels zal ik door geven jammer dat de rode man er niet by is dan had hy lekker by de open haard gelegen. Dikke Kus.

• 26 Oktober 2006 - 10:49

Jannie:

wat ,n genot zeg.........zoveel zien en horen.nou ff koud is denk ik ook wel lekker na die klamme hitte.goed idee om toch dat soort van theemuts te kopen.....goed voor je hoofd....je voeten...en wat al niet meer.vul zelf maar in groetjes t.jannie

• 26 Oktober 2006 - 10:52

Tinie:

Heej dames,
    ik verwacht binnenkort wel een foto van jullie inclusief roze theemuts...
    Groetjes van Ons

• 26 Oktober 2006 - 14:04

San:

Lieve Es en Noek,

Wat een heerlijke verhalen weer!Ik lig al een week plat met een soort van griep, en jullie avonturen komen als geroepen. Ze toveren af en toe een glimlach op mijn gezicht, die soms overgaat in hard gelach :-). Vanmorgen naar de dokter geweest om n middeltje te halen. Ik hoopte eigenlijk dat ie in witte klederdracht zou lopen, maar helaas. Het werd bandplooibroek met wollen jasje. Daar slaat mijn fantasie niet van op hol! Toch Pascal nog eens bellen ;-))
    Ik heb trouwens wat minder nieuws, heb een punt achter Luis gezet. Hij zit toch in een heel andere levensfase als ik zit. En ik ging me ook aan allerlei dingen irriteren. Maar details vertel ik nog wel. We hadden het erg gezellig samen, maar ja da's niet genoeg. Helaas. Mocht je mijn ware nou in Vietnam tegen het lijf lopen, stuur 'm dan ff deze kant op.....Anyway, nog een hele fijne tijd en tot snel maar weer. Dikke kussen van San.

• 26 Oktober 2006 - 15:34

Gientje En Judje:

hallo klinkt heerlijk allemaal.he maar als die mutsen jou net iets te klein zijn dan passen ze mij......hier alles prima ben weer halve dagen aan het werk, valt alleen niet mee. zeer vermoeiend en pijnlijk.gientje heeft maandag intake gesprek bij een tandarts kliniek in best, ook speciaal opgeleid voor bange mensen!!!veel plezier voor jullie openhaardje geniet ervan

dikke kus voor jullie...

• 27 Oktober 2006 - 07:08

Nathalie:

Hoihoi,
    ik heb een buitengewoon saaie week achter de rug. Hoogtepunt was het afdelingsuitje; nou, dan weet je het wel ;(. Ben dus erg blij met jullie verhaaltjes. Gelukkig belooft het weekend betere tijden. Ik ga naar vriendin in Utrecht ;)).
    Open haardje op hotelkamer klinkt goed. Berenvelletje erbij.... Enjoy!!!

• 27 Oktober 2006 - 20:43

Ria:

prachtige foto's, krijg reiskriebels xxxria

• 29 Oktober 2006 - 07:06

Anouk:

Deet: Yes! Thermootje mee, k zet misschien nog n paklijstje (of twee)dr op. Vandaag zonnig trouwens hier!
    San: haha, moest lachen om je berichtje over al Jouw Mannen (al dan niet in t wit of met plooibroek).
    Ri: leuk reactie van jou! Hou me op de hoogte van alle plannen!

• 29 Oktober 2006 - 07:09

Anouk 2:

De stroom is (in de vier nachten dat we hier nu zijn)al twee keer uitgevallen (je merkt het t eerste aan juichend geschreeuw van de lokale tieners die t ontbreken van licht op straat wel op prijs stellen). Het klopt iig nog steeds wat de "reisbijbels" er drie jaar terug over schreven; Haardje op de kamer is verstandig (doch nog niet nodig nu qua kou).

• 03 November 2015 - 15:49

Thea:

Wat betaalde je vooor n kaartje? En hoe was t hotel daar?gr thea