$$$$$$$ en Communisme - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu $$$$$$$ en Communisme - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

$$$$$$$ en Communisme

Door: Es

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

24 Oktober 2006 | Vietnam, Hanoi

En weer achter de pc is hetzelfde hotelletje te Vietnam, Hanoi, wederom kamer 503 met de airco op 'high'. Het is Heet. Wij denken: 40 graden zonder airco; 30 graden met airco.

Hoe was Halong Bay en Cat Ba Island?

Dubbel: de Plussen en de Minnen op een rij:

+++++++
de omgeving was PRACHTIG, terrecht world heritage, zeer veel fotoos van de mooie hoge 'bult-rotsen' in zee. Prachtige zandstrandbaaitjes in die rotsen, die verder totaal onbegaanbaar zijn. Bevolking woont EN op Cat Ba Island in wat dorpjes EN op houten huisjes op water (drijvende dorpjes, mooi!), zo afgelegen van alles, totale stilte en duister 's nachts, compleet met huisdier kippen en hond! Waar poept die hond? Wij weten 't :) Leuke mede-reizigers ook, veel zijn weg van huis voor een half jaar, een jaar of langer. Goed hotel op Cat Ba, mooie trekking (veel klim, zweet, prachtige uitzichten), prima ontbijt/lunch/diner, ook leuk om met andere reizigers te eten, te kletsen, gehoord van heerlijke stranden), prachtige boot, mooie luxe hut, tussen drijvende dorpjes door kayaken, paradijsomgeving.

--------
Maar, voor 100%-Communisten willen Vietnamezen werkelijk OVERAL Amerikaanse dollars voor. Da's erg vermoeiend. In tegenstelling tot andere tot nu toe bezochte Aziatische landen, dient werkelijk over elke slok onderhandeld te worden..Nu profiteert natuurlijk elk arm land van de komst van rijke reizigers/tourisme, maar Vietnamezen maken er een sport van uit alles een dollartje te halen, tegenover niet al te veel vriendelijkheid...veel discussie dus op de boot met de groep tegenover de zeer slecht engels sprekende gids over wat included is en wat not. Irritatie her en der, maar ach..wanneer je die vergeet, en bovenstaande plus-punten leest, prachtige baai dus!

Met 2 NLers -leren kennen op boot- ingecheckt in zelfde Hanoi-hotel, na eerst ander hotelletje bekeken te hebben, prijs niet naar onze zin. Weer in zelfde hotel (idd net Heistraat, maar dan heel goedkoop, en heeeel veel verkeer) als eerder met zn 4-en nu. En! Gelukt om binnen 1 dag een visum voor Laos te bemachtigen..Wij Blij :)
Horen van andere reisigers dat een visa-on-arrival veel ambtenaren-gedoe oplevert aan grens Vietnam/Laos. Afhankelijk van welke ambtenaar dienst heeft, dient extra bedrag (government-tax, toilet-tax, whatever-tax) betaalt te worden..verdwijnt in eigen zak..de dollar-hebberigheid heeft ook de corruptie aangewakkerd...
Anyway..morgen visa ophalen en 's avonds op nachttrein naar Sapa. Daar gaan we eindelijk uitrusten :)

Wij hopen op:
-bungalows met hangmatten
-veel Vietnamees eten
-lokaal bier
-geen gezeur over dollars
-rust (lees: geen verkeer dat raast!)
-verlaten dorpjes in buurt

Nog wat nuttige informatie:
1)Jetlag lijkt over te zijn.
2)Temp is klef-zweet-heet. Geen airco/ventilator=aan een stuk door zweten, zweten,..
3)Mijn schatje is naar dr laatste schrijfcursus, waar ze verschillende kleuren inkt gaat kopen. Treeske: tis een mooie letters/soort kalligrafeercursus, geen verhalen. Alhoewel! Als huiswerk heeft ze het overschrijven van Vietnamese teksten maar dan in prachtige letters. We maken fotoos!
4)Net in echte supermarkt (Vietnamese stijl: poortje opengehouden door bewaker, delen geheel leeg, andere delen zeer vol) geweest en twee tassen eten gekocht: brood en franse kaas (yeah yeah..hiep hiep hoera voor de invloed van de Franse bezetters)
5)de bierprijs varieert van 1500d (7,5 cent) tot 15.000d (75 cent).

Slapen nu!
X van ons, en tot binnenkort vanuit Sapa

• 24 Oktober 2006 - 13:53

Vietnami E:

En nog een vraag aan alle lezers!

Op nu.nl volgen we globaal wat nieuws.

Wat is NLs Nieuws van Vandaag dat we niet mogen missen?

• 24 Oktober 2006 - 14:12

Jud En Gien:

weinig nieuws hier, heb vandaag krant gelezen en enigste wat er uitsprong(wat ik me herinner) is veel gedoe over afbreken monumentale panden aan de karel raaymakerstraat, maar das helmonds nieuws.verder is het hier niet koud maar wel zeer regenachtig bah jammer om te lezen dat zo iets moois als halong bay een beetje verpest word door het gedoe over dollars, maar gewoon snel vergeten en het moois onthouden. zijn benieuwd naar fotoos.
    al op het net naar fotoos van sapa gekeken erg mooi in de bergen geniet ervan

• 25 Oktober 2006 - 12:32

Jud:

es hebben geen mail gekregen van dit nieuw bericht hoe zou dat komen??????

• 25 Oktober 2006 - 14:37

Pap En Mam:

Wat een comminisme daar maar het mooie land maakt natuurlyk alles goed.Alles goed hier en in het speyklaantje,en net als ons jud ook geen Mail van dit bericht.EEn gezellige treinreis en tot mails Groetjes en kopjes van de rooie kater.

• 26 Oktober 2006 - 05:30

Marlies:

en ik heb ook geen mail gehad!
    erg leuk om jullie belevingen te lezen.
    have fun!
    liefs

• 26 Oktober 2006 - 10:42

Jannie:

ook ik heb dit bericht niet gehad...........naar de bierstraat gestuurd misschien????kijk naar de mooie dingen en vergeet de corruptie enz...enz...kortom GENIET