Gouden Ringen op Lytje Pole - Reisverslag uit Schiermonnikoog, Nederland van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Gouden Ringen op Lytje Pole - Reisverslag uit Schiermonnikoog, Nederland van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Gouden Ringen op Lytje Pole

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

14 April 2007 | Nederland, Schiermonnikoog

“Namens wederzijdse ouders zijn we blij u mede te kunnen delen dat we op dinsdag 17 april 2007 in het huwelijk treden”, een zin die in 1769 bij het versturen van de trouwkaart gebruikelijk was. D.V., Deo Volente, vermeld(d)en Christenen daar dan nog bij: ‘zo de Here wil’.

Beste Lezers! Eén van mijn meest verborgen wensen is ‘was ik maar een geboren Eilander’. De geborgenheid van een klein polletje grond omgeven door water, de eigenheid van eilandbewoners---> het wordt voor even een beetje werkelijkheid:

NOUKE EN IK GAAN TROUWEN OP SCHIERMONNIKOOG!!

Uit Pure Blijdschap zingen we samen Het Eilander volkslied. Sta op, richt je ogen op de blauwe lucht, haal diep adem, besef dat je Leeft, Lieve Lezers.

Het Eerste Couplet:

Fier, heel fier fan't drokke livven,
Mooi de gotte see ferbeeuwn,
Leit in plak, dat us so nooi is,
Dat is us gebeurtegreeuwn.
Tichtby wer de brauning klond're,
Op'e banken feur de waal,
Heersden wy de aiste klanken,
Fan us meuje memmetaal.
Heersden wy de aiste klanken,
Fan us meuje memmetaal.
Tweede couplet:

Het Tweede Couplet:

Wer it darp so jaif en freeuwnlik,
Schul gie yn it tichte grien,
Yn'e lete fan de dune,
Feilich het us wids der stien.
O, wat het dy lytje pole,
Us toch fole, fole jeeuwn,
Wer w'aik swalkje, wer w'aik winje,
Tink w'oon us gebeurtegreeuwn.
Wer w'aik swalkje, wer w'aik winje,
Tink w'oon us gebeurtegreeuwn.

Een vertaling lijkt me op zn plaats:

Ver, heel ver van het drukke leven
Met de grote zee verbonden
Ligt een plek, die ons zo dierbaar is
Dat is onze geboortegrond.
Dicht bij de klotsende branding
Op de banken voor de wal
Horen wij de eerste klanken
Van onze mooie moedertaal

Waar het dorp zo lief en vriendelijk
Schuil gaat achter het dichte groen
In de luwte van de duinen
Veilig heeft onze wieg er gestaan
O, wat heeft ons kleine eiland
Ons toch veel, heel veel gegeven
Waar we ook gaan en waar we ook wonen
Denken we aan onze geboortegrond.

Voor de volledigheid opgemerkt: bij een begrafenis komt daar Couplet Drie bij:

Ja myn eilaun, fan dy haud ik,
Mooi dy feel ik my ferbeeuwn.
Op dyn straun, dyn see en dúne
Hef ik altyd wille feeuwn.
Mooi dy meuje lytje pole
Hef ik tach son hechten bjaun.
Der wil,k livje, wil ik storve
Wil ik raste yn it saun ….

Voor Huwelijken is er geen Extra Couplet.

WAT VOORAF GING IN CHRONOLOGISCHE VOLGORDE:
een zoektocht van meer dan 3 decennia (WERELD)
een 'wil je met me..'-vraag op de Galapagos Eilanden (EC)
een ring in Istanbul (TUR)
nog een ring in Durbuy (BE)
een telefoontje naar één van de drie Schiermonnikoogse ambtenaren (NL)

ALGEMENE INFO SCHIERMONNIKOOG:
Ligging: meest Oostelijke bewoonde Nederlandse Waddeneiland
Oppervlakte eiland: 42,95 km², zo’n 4 bij op zn breedst 17 km
Wateroppervlakte: 0,24 km²
Aantal inwoners: 986, en daarmee de onbevolkste gemeente van Nederland
Dorp: Schiermonnikoog (1760). Door de Eilanders Aisterbun oftewel 'Oosterburen' genoemd. Schiermonnikoog had oorspronkelijk nog een tweede dorp: 'Westerburen', dat in 1719 door de zee verzwolgen werd
Aantal auto’s van toeristen: 0
Lengte fietspaden: ruim 30 km
Lengte wandelpaden en -paadjes: zeer zeer veel, sommige dwars door duin, sommige grasbegroeid, sommige door bos
Bijzonder: het Oostelijke Eilanddeel is in 1989 uitgeroepen als National Parc
Inkomsten: vee en vis, maar toch voornamelijk het zomermaanden-toerisme
Munteenheid: Euro
B&W: Burgemeester is Swart en verder bestaat het college uit 2 wethouders, Korendijk van partij Ons Belang en Wiersema van partij Schiermonnikoogs Belang.
Taal: de bevolking spreekt van oorsprong een sterk van het standaardfries afwijkend dialect, het Eilanders. Door toenemende invloeden van buitenaf werd dit dialect langzaam verdrongen door het Nederlands. Er zijn nog slechts zo'n 70 mensen die het Eilanders kunnen spreken.

Over de geschiedenis van Lytje Pole, letterlijk 'Klein Polletje' of ‘Klein stukje grond’, zoals de Eilanders hun Eiland noemen, voegt de geliefde online encyclopedie Wikipedia het volgende toe:

Schiermonnikoog behoort tot de provincie Friesland. Opvallend is de bouw van het dorp, de zogenaamde strekenbouw met veel prachtige gerestaureerde eilander huizen. Verspreid tussen deze huizen liggen wat winkels. De straten (hier streken genoemd) werden van Oost naar West gebouwd, om zo min mogelijk last van de wind te hebben. Zo zijn er de Voor- en Middenstreek en ook de Langestreek.

Aan het einde van één van die streken, tussen dorp en duin, hebben we een Finse bungalow gehuurd, Groote Siege.
Onze bezigheden op het Eiland zullen wrs bestaan uit:
-een handtekening onder de trouwakte plaatsen
-een ringensessie onder het toeziend oog van zeemeeuwen
-badderen in de Finse bungalow
-sauna-en in de Finse bungalow
-openhaarden in de Finse bungalow
-30 km fietsen
-alle wandelpaden belopen
-enzovoort enzovoort

Op het eiland woonden, zo vermeldt www.wikipedia.nl, in de 12de eeuw monniken. Deze monniken hadden daar een hoeve met een kapel en een begraafplaats. Het was de orde der Bernardijnen of Cisterciënzers, ze droegen een Schier (vandaar de naam) oftewel een grijs gewaad. Het wapen van Schiermonnikoog vertoont nog de beeltenis van een monnik in grijze pij, barrevoets staande op een groene grond, in de rechterhand een rozenkrans met gouden kruis, de linkerhand opgeheven, het oude wapen, een grijze monnik met zijn linkervoet een spade in de grond stekende.
Overigens, Schiermonnikoog lag lange tijd vast aan de rest van Friesland. Na de –ons alle bekende beste lezers- Watersnood van 1287, is het eiland gevormd. Dat zo’n eiland nog steeds niet stil ligt, laten satelietfotoos zien: de laatste 400 jaar is t een kleine twee en een halve kilometer naar het oosten verschoven. Aan de westkant slibt zand weg, en een dorp ook, aan de oostkant komt dan weer zand bij.

Verder: Het Eiland heeft een Eilandkrant! Nieuwschiertje is een onafhankelijke internetkrant voor het nieuws van het waddeneiland Schiermonnikoog, zegt www.nieuwschiertje.nl.

Verder (2): Het Eiland heeft ook een dorpsbode. Een uitstervend ras in Nederland. De bode kondigt met zn megafoon belangrijk nieuws aan, al fietsend door het dorp.

Genoeg over het Eiland, en

Op naar Het Trouwen! In Stilte, maar...
we houden jullie op de hoogte!

Liefs -ook namens mijn-bijna-vrouw-,
uw verslaggever Esther.

• 14 April 2007 - 20:00

Jannie:

ha meiden,ik hoop dat jullie de dag van je leven zullen hebben,en verder een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gelukkig leven zullen hebben met alles wat er bij hoort.

wat een orginele aankondiging.!!!!

groeten en liefs van t.jannie

• 14 April 2007 - 21:08

Mks:

heeeeeeej scheetjes, ik vind het zo geweldig dat jullie gaan trouwen, heel veel geluk, geniet van elkaar en have fun op het eiland.

ik denk aan jullie!
    en snel bijwijnen cq thee-en ;o)
    dikke kus
    mks

• 15 April 2007 - 15:54

Anja:

he he eindelijk is 't dan zo ver
    natuurlijk de allerbeste wensen van ons allemaal,dat jullie gelukkig zijn dat staat vast. De weinige keren dat ik je zie straal je sinds je met anouk bent, zo erg dat 't bijna licht geeft. Hou 't vast tot in lengte van dagen en geniet met volle teugen ik denk dinsdag aan jullie .
    gr fam lammers

• 15 April 2007 - 18:06

Pap En Mam,:

Trouwen...is een belofte van liefde een belofte van trouw. Een bezegeling van ik hou van jou. Meiden heel veel geluk met elkaar maar daar twijfelen wij niet aan en zonnige dagen daar op dat heerlijke eiland.Geniet ervan en tot gauw Knuffels en kussen

• 15 April 2007 - 20:33

Gien En Jud:

hoi lieverds

wat een leuk verhaal weer!!! lief (schoon) zuske en lief schoonzuske een hele fijne week en dinsdag een super dag, geniet ervan en doe alles heel bewust, beleef elke minuut intens. wij denken aan jullie en Es ik zal rond kwart voor 9 hier een handtekening zetten en bewaren, kun je die in jullie trouwboekje plakken. Noukske vast officieel welkom in de familie!!
    dikke kussen Gina en Judith

• 16 April 2007 - 16:26

Gefeliciteerd!!:

Gaaf meiden! Mooi dat het geluk, na lang zoeken over de hele wereld, toch op zo'n klein eilandje in Nederland op jullie wacht. Misschien is Lytje Pole wel een metafoor voor het kleine eilandje binnen in iedereen dat we Hart noemen. Waar het geluk er altijd voor je is en de reis ernaartoe veel minder een zware expeditie is als men verwacht. Ik ben blij dat jullie er zijn aangekomen.
    Hoogstwaarschijnlijk zal ik er niet bij zijn, maar vanuit mijn eigen kleine eilandje wens ik jullie al het geluk van de wereld toe en dat zullen jullie zeker vinden, zoals Paulo Coelho het al zei:

"When you want something, all the universe conspires in helping you to achieve it."

Al het beste vanuit een warm California,

Jaap

PS: Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat je op 6-9 zou trouwen? Of heb je 69 ' bruidsmeisjes', want dan kom ik zeker!! :)

• 17 April 2007 - 07:22

Jacqueline:

Ook al is het niet zo warm als gisteren, ik ga er vanuit dat jullie elkaar genoeg verwarmen. Dankzij de wind uit het noorden zijn we hier in het zuiden (Helmond - Eindhoven)toch een beetje bij jullie vandaag.
    Een fijne dag

dikke kus
    mks

• 17 April 2007 - 09:37

Afke:

op dit moment trouwen jullie , geweldig, heel veel plezier vandaag en het wordt vast weer heel mooi weer en in friesland waaien de wolken altijd lekker snel over.

Folle lok mei jim howelyk
    en folle leafde mei sin twan.

leafs afke

• 17 April 2007 - 09:47

Jannie:

van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk .op dit momemt zijn jullie al 3 uur getrouwd.geniet op dat mooie eiland van alles maar vooral van elkaar.fijne week daarginds en maak er wat moois van samen nu en tot in lengte van dagen.

groetjes van je ouwe tante(ha ha )

• 17 April 2007 - 19:37

Nathalie:

Op dit moment is jullie huwelijksnacht - al dan niet met de 69 bruidsmeisjes ;) - waarschijnlijk al lang en breed begonnen.
    Ik hoop dat het voor jullie de eerste van vele vele nachten als een getrouwd stelletje is. Geniet nog heel lang en heel veel van elkaar. Gefeliciteerd!

• 18 April 2007 - 18:28

Jannie:

ha meiden,leuk precentje dat vandaag met de postduif kwam.
    liefs t.jannie

• 22 April 2007 - 16:17

!!!!! GETROUWD !!!!!:

~~~~We zijn getrouwd!~~~~

Een uitgebreid verslag op deze site en ook fotoos volgen!

Alvast dankdank voor al jullie lieve kaarten, berichten, bloemen, cadeautjes en cadeaus, mails, sms's, tips ;) en telefoontjes!
    Ook namens mijn Vrouw!
    Esther X :)

• 01 Mei 2007 - 17:30

Es En Nouk :):

Beloofd was een uitgebreid trouwdag en -week verslag, maar we hebben al ZOVEEL verhalen tegen iedereen verteld, over het prachtige huis, over de sauna, over het droomeiland, over de zoektocht naar vacatures op dit Eiland, over de witte en de rode vuurtoren, over het afhuren van en etentje in de Baas (www.eetcafedebaas.nl), over de schoonvaders en -moeders, over de dubbele achternamen, over de mooie toepasselijke voordracht van Eilandambtenaar Sytse met een verwijzing naar de Apache-Indianen*

Nu voelen jullie geen regen meer, want ieder van jullie is een schuilplaats voor de ander.

Nu voelen jullie geen koude meer, want ieder van jullie is warmte voor de ander.

Nu kennen jullie geen eenzaamheid meer, want ieder van jullie is gezelschap voor de ander.

Nu hebben jullie samen één Leven voor jullie, en jullie jaargetijden zullen lang en voorspoedig zijn.

En fotoos!

Liefs EA X

• 02 Mei 2007 - 07:39

Astrid Baggermans:

Hey Es en Nouk

Proficiat met jullie huwelijk. Wat een gave locatie. Heel veel geluk samen,maar dat komt wel goed heb ik uit zeeeer betrouwbare bronnen gehoord......hihihi

Dikke kus en knuffel van je nicht Astrid

• 22 Februari 2013 - 02:57

Ed Kieckens:

Kijk ook eens op www.schierweb.nl, de uitgebreide informatieve website over Schiermonnikoog. Met nieuws, informatie, achtergronden, foto's, verhalen en veel meer!