Ninh Binh: same, same, but different - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Ninh Binh: same, same, but different - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Ninh Binh: same, same, but different

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

04 November 2006 | Vietnam, Ninh Bình

Dag daarzo!

Op sommige busjes zitten niet alleen C en 3 man personeel, maar voornamelijk toeristen die een toertje ergens naar toe boeken. Gids (G) gaat dan mee. Wij gaan ook met zo'n busje mee vanaf Hanoi, en spreken af dat we alleen de lift naar Ninh Binh betalen waar t toerbusje zal passeren. Nogmaals: dat spreken we af.

En nog een keer: da's de afspraak.
Maar! Afspraak is geen afspraak in Vietnam.
Same, same, but different.

Alvorens in Ninh Binh aan te komen slaat het busje eerst af naar Hoa Lu. Da's de oude stad (minidorpje) waar ooit de koninklijke familie zetelde. Zwaar gebombardeerd/niet onderhouden, dus er staan nog twee tempels.
G legt uit in anderhalf woord engels dat de toer daar langs komt alvorens Ninh Binh te bereiken. We kunnen OF uitstappen 12km voor Ninh Binh en een taxi/busje nemen OF meegaan maar dan in de bus blijven omdat we niet voor de toegang van Hoa Lu hebben betaald.

Wij kiezen voor optie 1,5: meegaan naar Ninh Binh, zoals voor betaald, niet in de bus blijven te Hoa Lu (te warm), maar zelf een kaartje kopen daarzo (veel veel goedkoper dan G beweert). Hoa Lu is best aardig, tempeltjes zoals ze overal in Azie te zien zijn, maar dan met Chinese invloed (draakjes, lampjes, sliertjes). Vervolgens rijden we verder in het toerbusje op naar Ninh Binh. Het valt ons al op dat G zeer in de smaak probeert te vallen (geeft ons uitleg over een kamerplant/probeert Noukes tas te dragen/etc). G's doel is natuurlijk extra $$$ te vragen. Bij het uitstappen in Ninh Binh, wil G (je raadt t niet) geld voor de omweg naar Hoa Lu ('daar wilden wij helemaal niet naar toe'), voor de toegang van de tempels ('we hebben zelf kaartjes gekocht'), en voor de beautiful scenery (spreek uit: biejoetifoelie sieneriej). Juist ja. We krijgen Ruzie. Wat mij betreft kunnen G en zijn voorouders tot in de 69ste generatie terug doodvallen. Hij krijgt Nul dollar of dong. Ik zeg m dat: zero dong, zero dollar. G verliest werkelijk totaal zn zelfbeheersing, iets dat niet kan in Vietnam. Wij Boos. Hij Boos.
We lopen weg. G achterlatend.

Juist. Wat hebben we geleerd voor de 10.000ste keer? Ja wat eigenlijk? Alles draait om dollars hier, althans op die plekken waar toeristen komen. Daarbuiten draait alles om dongs en zijn mensen veel vriendelijker.

We slapen in stadje Ninh Binh dus, wrs voor 1 nachtje. Star Hotel. lokaal tel:871522 55A Truong Han Sieu (da's de straat).
Wij vragen naar een vrije kamer en naar de prijzen. Die varieren van 5-10 dollar per kamer. Wij bekijken prima-kamer-a-5 dollar zogenaamd-twijfelachtig. Wij bespreken in het NLs dat we ook een hotel voor 4 dollar zagen. In ene is er ook een kamer (ernaast, precies dezelfde) voor 4 dollartjes (eur 2,80).

Same, same, but different.

Plan voor vervolg:
morgenochtend (als mogelijk) naar national parc Cuc Phuong, voor 1,2 of 3 nachtjes (36ste verjaardag!). Terug naar Ninh Binh en met trein richting midden-Vietnam (dat smalle strookje Vietnam), Hue is de bestemming daarzo, dan Laos in.

Chao!
EA X

ps. Knuffel voor ondeugende Rode Man! Laat m maar lekker buiten :)

• 04 November 2006 - 08:04

Marlies:

heel beeldend, jullie verhalen, Es ik zie je helemaal voor me boos worden hahaha
    geniet en tot mails
    dikke knuffels voor jullie
    ...enne het wachten is nog op de foto van het nieuwe kapsel van Nouke :P

• 04 November 2006 - 08:04

Treeske:

hallo dames,jullie hebben toch ook nog wel plezier in het reizen he,ondanks gammele bussen en al dat gedoe over de centen?Even lekker uitrusten en genieten in het cucPhuong park en verjaardag uitgebreid vieren zou mij wel wat lijken voor jullie!!!!!liefs treeske

• 04 November 2006 - 11:19

Gien En Jud:

es je hebt hem toch op zijn minst wel neer gehoekt he ;)pfffff snel het minder toeristische gedeelte in maar, lijkt ons zo. Maak er morgen een leuke dag van, gek es je bent daar eerder jarig dan hier.vast proficiat!!!:) en noukske heb je de fotoos van jezelf gedeleted kussssssssssss

• 04 November 2006 - 11:38

Jud:

es nou had ik toch die maxtor besteld blijkt hij ineens overal uitverkocht te zijn.... is een ander merk ook goed??? heb bij pixmania.com er een van hun eigenmerk gevonden voor 105 euro?? zou dat iets zijn helppp

• 04 November 2006 - 16:24

Mam En Pap:

Hoi Meiden Gelukkig nog heel uit de stryd gekomen En nu maar weer genieten.En Esther van harte gefeliciteerd met je verjaardag is denk ik de eerste keer dat wy hem niet met jou vieren maar wy nemmen er hier wel een borrel op geniet er samen maar van veel kussen .

• 06 November 2006 - 08:39

Jannie:

ha esther,misschien is je verjaardag al voorbij ,maar toch nog van harte gefeliciteerd en geniet van dat bijzondere land en van je verjaardag en van anouk en weet ik wat al niet meer groetjes ook voor anouk daaaaaaag

• 06 November 2006 - 10:26

Lies En George:

Hoera !!!! onze enige echte schoondochter is jarig. Es van harteleik gevelisiteert.
    We volgen julie reis met ons boekje en de planet in de hand. Je schrijft er leuk over, als je hulp nodig hebt om van je af te vechten staan we zo op je stoep hoor. Esther en Anouk ga lekker door met de dingen die je fijn vindt, geniet van elkaar en een fijn verjaardag.
    L&G

• 06 November 2006 - 13:49

Annettepet,:

Hallo liefies,
    Wat jullie meemaken klinkt best wel Indiaas. Travel happy and stay healthy! Allebei van harte . Annette en kids.

• 06 November 2006 - 16:25

Jacqueline:

Ha vakantiegangers, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hier zijn de donkere dagen al begonnen, soms storm en koud en soms toch weer te warm. Op politiek gebied hebben Jan Peter en Wouter debattles, die eigenlijk nergens op slaan. Het is bloedsaai. Ik denk dat de PVDA het niet haalt en dat we verder moeten met JP. Wat gebeurt er met jullie kaarten? Wouter heeft elke stem nodig. Dus als je nog een stemadvies nodig hebt... laat maar horen. Is er ook vuurwerk om je 36 ste jaar te vieren. Groeten

• 07 November 2006 - 20:54

Tinie En Moon:

Heej Wanieke, nog van harte gefeliciteerd met je 69e verjaardag.....groetjes en een dikke kus van ons allebei....

• 09 November 2006 - 02:45

Es: Vraag & Antwqord:

Jud: andere dan Maxtor kan ook. let op overdrachtssnelheid: 7200 rpm (geen 54oo rpm nemen) en inclusief alle (usb) kabels.

MarKies: fotoos van Noukies dr nieuwe kapsel heb ik niet gedelete ;)

J&G; kheb me gedragen en m NIET neergehoekt. Buitenlanders zijn hier niet altijd zo geliefd en ik spreek geen Vietnamees bij plaatselijke politie :/ Behalve de woordjes bedankt/gehaktstaafje/erg lekker. Kheb me netjes gedragen dus, behalve de 'valdoodblik' gegeven.

Treeske: tis zeker wennen dit Vietnam, zo gericht op dollars. Elke dag is onderhandelen, maar t wordt steeds leuker nu we t drukke noorden achter ons laten :)

Judje/mampap: voor t eerst in een ander land jarig en zonder familie/vriendinnen ja! Gek ook, om hier 5 uur eerder jarig te zijn..kwilde eigenlijk nog snel wat tijdzones terug vliegen om heeeel lang jarig te zijn ;)
    Nouke had slingers meegenomen als verassing!!!!! En het klamboe-bed versiert en cadeautje ook (weekendje in huisje op Schiermonnikoog!)

Tinie: bijna 69 jaar! Kheb die geruitte sokjes die jij had opgestuurd per luchtpost ontvangen. Ze passen precies!