We Love Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu We Love Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

We Love Laos

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

19 November 2006 | Laos, Vientiane

Wat een Heerlijk Land, dat Laos!
Heel jammer dat we een returnticket Europa hebben; dit is zo'n Plek op Aarde waar een Mens lang wil blijven genieten van het Grote Nietsdoen. Volgende reis wordt een travel-without-deadline...

Reisboek schrijft over Laotianen onder meer:
Vietnamezen planten de rijst, Cambodianen kijken hoe die groeit, Laotianen luisteren er slechts naar.
En: Educatie staat niet hoog in t Laotiaanse vaandel. Van herseninspanning word je moe.
En: Waar je geen aspect van plezier aan beleeft, dat moet je niet doen.

Alles verloopt hier zoveel relaxter dan in buurland-Vietnam. Een voorbeeld: de Busreis (wederom met lokale bus, we vermijden toeristen waar mogelijk, varkentje mee op t dak, harde Lao-muziek gedurende de 5 uur durende rit) van Savannakhet naar t zuidelijker en eveneens aan de Mekongrivier gelegen Pakse. Er is zelfs een busloketje in Savannakhet, met heuse prijzen vermeld. Da's fijn voor de falang*.

*wij zijn de falang, de buitenlanders. Hier heeft dat woord gelukkig niet de negatieve connotatie van in ons landje..

Voor 30.000KIPjes (ca ruim 2 euro) bussen we over 250km deels semi-geasfalteerde, deels harde rode zandwegen. Wederom:
-houten paalwoningenen bij 1000-en tegelijk
- vanuit dorpjes rennende vrouwen (in richting van de Bus, niet zomaar willekeurig rennend ;)) met allerlei gebraden gedierte aan spiezen.
-zowaar 3 backpackers.

En opvallend:
We lazen al eerder dat Laos iets minder dan 4 mln inwoners heeft op een oppervlakte van klein-Frankrijk. Well, onderweg in Bus zien we uitgestrektheid, verlaten landschap, uren Niets, EGOW (Een Grote Onbewoonde Wereld), zelfs de LidL heeft zich hier niet gevestigd ;)
Op grote delen van de route is er niets dat aan de Mens herinnert, behalve de weg, de nr 13 ditmaal.
Bij t passeren van de paaldorpjes duwen (een andere omschrijving is onmogelijk) de dorpsvrouwen hun vleesspiesjes door open busraampjes. Ruikt heerlijk. Over eten gesproken:

De eettentjes waar we aanschuiven hebben soms ook een menukaart (daar waar af en toe eens een falang neerstrijkt), naast de vreemde-kringeltjes-Lao-taal in de 1ste kolom is er ook een 2de kolom, de 'Engelse' vertaling van kolom 1. Bij het intypen van beide kolommen gaat wel eens wat mis, merken wij: een entertje of wat teveel en je hebt geen idee meer of regel 3 in kolom-Laos overeenkomt met regel 3 in kolom-Engels. Dat wat wij bestelden (2x vegetarische soep met veel bakjes groenten (dagelijkse soep) en eenmaal gebakken rijst met groenten, verschijnt niet op tafel.
Wel verschijnt:
2 andere typen soepen (feu's hier genaamd, en driemaal daags gegeten)
en
1 geleiachtig goedje (we halen in herinnering Lieve Lezers de kots-actie-met-gal-van-een-aantal-dagen-gelee ;)) met heerlijke Inktvispoten, mooi in t midden gedrapeerd op t geleitje (niet te verwarren met gefrituurde inktvisringetje..deze zien er heel anders uit..) Fijn..
Tsja. Wij vragen voor de zekerheid aan de 'serveersters' los van elkaar (anders volgt er zeker een 'vergaderinkje' tussen hen) of dat wat wij in t Engels aanwijzen ook het Laose gerecht is. Zij wijzen naar het Laos op de menukaart en knikken als ze wijzen naar de inktvisgelei. Alledrie de serveersters zijn t onafhankelijk met elkaar eens.
Wat een Enter teveel op de menukaart op tafel kan brengen..

Anyway, terug naar Busrit.
Terwijl we hobbelen door de rijstvelden moeten we af en toe plassen ook. Wij durven nauwelijks water te drinken in Bus omdat we dan telkens in een andere taal weer duidelijk moeten maken dat we naar de wc moeten en of Bus wil stoppen. H-e-l-e-m-a-a-l niemand in Bus spreekt Engels, geen woordje. Het woord wc of toilet (met 5 verschillende taalklanken uitgesproken) doet geen Laos belletje rinkelen. Ook proberen wij: plee en schijthuis. Geen herkenbare reactie te zien bij de Laotianen.
Wat nu? Wij laten t wcpapier zien (voor nood-diaree-gevallen). Geen begrip. Logisch denken wij achteraf: de Laotianen gebruiken geen Popla-zacht-wc-papier, maar reinigen hun kont met hun linkerhand en een straal water. Er zit niets anders op dan In de Bus in de kakhouding** te gaan zitten, een drukkende geluid erbij te maken plus dito gezicht erbij te trekken. Nouke krijg ik niet zover dit klassieke voorbeeld van Hints uit te beelden ;)
Ik doe ondertussen of dit de normaalste zaak van de Nederlandse wereld is. Wij en vrijwel alle andere buspassagiers plassen opgelucht buiten.

**dank aan H.Brusselmans. Beste Belse schrijver ooit. Zie ook: www.apocratus.net/hb

Wat nog meer?
Oh ja! Wij zijn steeds Blijer dat we met een minibackpack (bp) (30L) reizen ipv met de grote bp's die op andere reizen meegingen. De lijst met mee-te-nemen-spulletjes houden jullie nog tegoed. Zeer weinig voor 3 maanden, maar wat heb je meer nodig dan wanneer je een weekend weg gaat? Heel fijn aan die 30L-bp is dat ie mee In Bus kan. Zo heb je altijd zicht op graaiende handjes.

Over Pakse.
Met slechts 47.000 inwoners is dit niet eens een stad te noemen, slechts een aantal straten, de Mekongrivier, zeer rustig.
Pakse is wel (1) vanwege dr centrale ligging in t zuiden als enige stadje (rest is minidorpjes), (2) vanwege de enige semiverharde weg ernaartoe (rest zijn zandwegen), en (3) de recente brug vanuit Thailand een belangrijk economische stadje. Iets meer toeristen dus, maar nog steeds op 2 handen te tellen gelukkig. En!!! Er zit een Indiaas restaurant leest Nouke voor uit Planet! Meteen na incheck bij familie-guesthousje hollen wij naar de Indiase tent.

Voor thuisfront: we slapen in Sabaidy 2 guesthouse, geen echte straatnaam, straten worden aangeduid met nrs, dit is nr 24. Schoenen beneden laten staan voor het houten huis met flinterdunne houten wanden (in ons kamertje steken de spijkertjes van schilderijtjes uit de andere kamer), douche en wc benden half buiten. Terwijl ik sta te douchen onder een harde koude straal, begint er een half uur durende moessonregen (een uitloper daarvan, de moesson is al voorbij), ik vrees dat het golfplaten dakje van de douche t niet zal houden. Overigens: terwijl je op de wc zit (geen riolering), kun je tegelijkertijd douchen (douchekop boven de pot). Prima allemaal :)

Indiaas eten! We zijn even weer zo'n 6 jaar terug. De Indiase Keuken verdient een absolute hoofdprijs, is met geen enkel ander land vergelijkbaar. Meer dan Uitstekend. We nemen: lassie (zoute yoghurtdrank waar je in India niet onderuit komt), Alo Palak (een pittige curry van zeer fijne spinazie met aardappelen ondergedompeld in curry), Dhal Fry (kikkererwten in curry) en Naan (Indiaas plat brood). Na nemen we door de eigenaar aan de straat gefabriceerde pannekoek, althans zo oogt t, t smaakt naar gebakken ei met zoete koffiemelk. Lekker. Dit alles spoelen we weg met Lao Bia (Lao bier).

Over t verkeer: reden in India de riksjawas (of reden: liepen), in Vietnam iets soortgelijks. Indonesie had tuktuk. Hier zien we een soort brommer met daaraanvast-half erover heen gebouwd een minivrachtwagentje, open, felgekleurd, geschikt voor 6,8, 12, 20 past ook personen die dan op een soort zijwaarts geplaatste bankjes ziten. Op het dakje gaat alle bagage. Let wel: aan die brommer vast zit die bak met mensen en bagage. Er zit vreemd genoeg geen hand- of voetschakel, maar een pookje zoals in een auto. Ze rijden overal: hand opsteken, bestemming is telkens anders, geen vaste routes En Lieve Westerse Landgenoten: is het dagloon binnen dan snel naar huis toe waar de voltallige familie (oost-west-thuis-best), het eten en de rust wacht.

Meer, meer, meer of Uiterlijk vertoon...het is een onbekend begrip voor de Laotianen. En zo hoort het ook.

Zoals jullie merken beste lezers:

We Love Laos! Tis Genieten Hier.

Dikke kussen van ons!

ps. wat aten jullie vandaag, en vooral waar en met wie?

ps2. straks afgesproken in een van de Wats (kloosters voor monniken) met een van hen die goed engels spreekt. Vanmiddag al hele tijd mee zitten praten.

• 19 November 2006 - 06:52

Baukje:

Wat een meeslepend verhaal weer lieve meiden! Ik geniet erg van jullie beschrijvingen en ervaringen...! Het is leuk in dit rare Midden Oosten-land te lezen over al die andere rare Verdere-Oosten-landen.... Het klinkt allemaal heerlijk. Heel erg veel plezier en genieten gewenst!
    Ik ga vandaag voor een klein weekje naar Turkije, praatje houden en naar allerlei andere praatjes luisteren. Ben heel erg benieuwd! Veel liefs en tot snel weer!
    Baukje
    P.S: hier is het pas ontbijt-tijd, maar gisteren met Kevin weer eens klassieke pasta-met allerlei groentetjes en tonijn gemaakt. Beetje te vettig, en niks Israelisch aan, maar wel lekker. (En natuurlijk niet MET, maar VOOR Kevin gemaakt en samen opgegeten, waarna hij als braaf jongetje de afwas doet.) Vanavond Turkse maaltijd...?!

• 19 November 2006 - 08:46

Marlies:

heeeeej meiden, wat een heerlijke tijd hebben jullie, wat zal dat goed voelen, het relaxte en alles ontdaan van uiterlijke praal, heerlijk!!
    ik heb gisterenavond (ben net uit bed op zondagochtend, vrije weekend) 3 harde minibroodjes met brie gegeten, tomaten en rauwe paprika, en gedronken dat ik heb haha.
    liefs en geniet!

• 19 November 2006 - 10:45

Es Met Iets Teveel L:

Lao Bia op ;)

Hik ;)

Tis hier ook zo goedkoop dat Bier, zo'n 70 cent per literfles :)

Leuk dat jullie ook schrijven wat je gegeten hebt :)

Onze vervolgplannen:
    -afzakken per boot/busje over Mekonrivier naar Champasak, relaxen daarzo in een gehucht met lange-afstand-hangmat-genieten.
    -verder per rivier naar Don Khong, een van de eerste grotere (18 bij 8 km) eilanden in 4000-eilanden-gebied tegen Camodja aan, alwaar ook slapen en verder (indien bootvervoer mogelijk te ritselen) naar eilandjes (2 bij 2km) Tan Khon (niet bovenstaande Khong) en Tan Set.

Wij genieten van dit mooie relaxte land, meer easygoning dan andere tot dusver bezochte asia landen, biertje hier en daar, geen gehaast, spotgoedkoop.

ps. Mijn Nouke bestelde zojuist een bier in t Lao..mijn Trotse Grijns was groot. Ze heeft slechts enkele uurtjes geoefend op deze mooie taal gisteravond (en ik heb dr adhv de Lonely Planet oevrhoort!) en nu al spreekt ze de kringeltaal!!

ps2. Zojuist de enige Engelse krant hierzo zitten lezen (onder genot van garnalen met rijst (plaatselijke poes krijgt garnalenrestjes van ons :)). Indie krant lezen wij o.a. vacatures: vereiste 1: Lao nationaliteit hebben, vereiste 2: engels spreken, vereiste 3: zelf een salarais voorstellen (er staat vermeld: salary is good). Verder zien we in die krant dat de huizenprijzen hier liggen rond de 30.000 tot 40.000 dollar. Wij wilden jullie verrassen door te mailen dat we hier cash een huis hebben gekocht (3 slaapkamers met elk eigen badkamer en uitzicht op Mekongrivier en meer moois), maar we Missen jullie, dus net niet die handtekening op t koopcontract gezet ;)

Tot later!
    Enne, niet geschokt cq afkickverschijnselen wanneer wij even niet mailen, hoe verder we zuidelijk afzakken, hoe minder electriciteit etc.

X AE

• 19 November 2006 - 11:09

Pap En Mam.:

Heerlyk om weer zo,n lang verhaal te lezen.En dat jullie samen zo genieten.Zoveel fyner als dat je alleen reist he esther.We hebben nu ook de Trotter van Laos dus we lezen mee.Wat een verschil van eten vandaag eten wy mams tomatensoep en aardappelen met biefstuk en spruitjes lekker he. Dikke kussen.

• 19 November 2006 - 11:15

EA:

Dat klikt heerlijk: mams tomatensoep en spruitjes :)
    We hebben nog geen spruitjes gezien hierzo :)

• 19 November 2006 - 11:23

Mam:

Zat al te wachten op jullie reactie jammer te ver om iets te brengen maar hou het maar te goed

• 19 November 2006 - 11:35

Deet:

Oven schotel met aardappeltjes en spruitjes en kaassaus, met creme fraiche, samen met buurmeisje.
    Mjam lekker.
    Femke Halsema ontmoet en gesproken in Nijmegen. Nu heeft ze helemaal mijn hart gestolen, mijn heldin!!!
    Oh, jammer wanneer jullie geen electriciteit meer hebben, wellicht valt het mee.......... ahum, we zien wel, liefs, genietse!!
    Deet

• 19 November 2006 - 12:02

Gientje En Judje:

heerlijk verhaal weer.
    wij gaan zo lunchen, lekker eitje bruin brood, kaas, gerookte zalm, filet american en vleeswaren van de hagelaar!!! dan een feestje van sylvia van het werk met wat bavaria vanavond eten we kip(ja zo'n hele uit de oven) gebakken aardappels, en sla. tussen door ga ik ook nog even hardlopen(ja echt waar) goed voor het ruggetje en ja voor het buikje(wil volgend jaar zeer strak op een thais strand liggen hahaha) verder alles goed hier wij snappen ook niets meer van de zorgverzekeraars en willen dus ook tips. woensdag gaan we stemmen voor julie ok

kusssssssss van ons

• 20 November 2006 - 09:54

Tante Ineke:

Wij hebben vandaag kip india gegeten heerlijk

Groetjes

• 20 November 2006 - 11:33

EA Zetten Fotoos..:

..op een cd-r-etje :)

We hebben tig kaartjes bij osn voor in de camera, die van 512MB is helamaal vol met Vietnam!
    Op die van 1GB zullen wel veel Kodak-momenten komen van t mooie Laos. Wij zijn Verliefd op dit land: de gemoedelijke mensen, geen afzetterij-gedoe, de uitgestrekte natuur, en de dorpse-stadjes..

Leuk jullei reactie op de 'wat aten jullie vandaag'-vraag :)
    Het water loopt ons in de mond..Wij eten m.n. Rijst (con), Soep (feu) En -hier in rustig Pakse- Indiaas natuurlijk. We zijn niet afgevallen door 3xdaags 3 dagen Indiaas in veelvoud :) zagen wij vanmiddag op de weegschaal bij de Massage.
    Over de Massage: Het moet niet gekker worden (iets minder dan 2 euro per uur algehele lichaamsmassage, naast elkaar met 2 masseuses om ons heen kruipend :))

Jud: fijn hardlopen :)
    Hier valt niet eens normaal te wandelen met temp rond de 40 graden. Laotianen lopen met paraplu's tegen Zon, wij rennen in lange broek (korte is zeker niet gepast) van schaduw naar schaduw. 's Nachts is moeilijk slapen, nauwelijks een windje en de fan blaast warme warme lucht door ons kamertje.

Morgen verkoeling hopelijk: zakken we per lokale boot -tussen mee-varende varkens, zakken rijst en locals- op Mekongrivier af naar t zuiden, eerste stop zal Champasak zijn waar volgens De reisbijbel geen internet is, de koeien en buffels de zandweg delen met een handjevol auto's. De Planet belooft 'hangmatten in tuin aan Mekongrivier, schaduw, bloeddruk op laagste niveau, sluimeren'.

Wij Verlangen Nu Al :)

Kussen van ons.

ps. judje, eerste vrouw op lijst!

• 20 November 2006 - 11:41

Gien En Jud:

ja doen we eerste vrouw op lijst genieten daar

• 20 November 2006 - 12:01

EA:

ps. zie www.sabaidy2laos.com
    daar is ons kamertje nr 11 in Pakse op te zien!

• 21 November 2006 - 09:15

Nathalie:

Een beetje een vertraagde reactie, maar ik heb gisteren erwtensoep op. Met worst!
    Die masseuses, zouden jullie die niet over de grens mee...? Heb namelijk van het weekend mn eerste spinningles gehad (geen overweldigend succes trouwens; mn conditie is ver below 0) en heb nu spierpijn.

• 21 November 2006 - 11:25

Tinie En Moon:

hallo
    duurde ff maar ons ietje is zwaar ziek dus daarom wat vertraging..het eten zal welniet meer belangrijk zijn hahaha hier wordt het alleen maar kouder dus die masseuses klinken erg goed
    groetjes van de saaie hollanders

• 22 November 2006 - 20:00

Marlies:

om 20:50 is de het volgende bekend gemaakt nav een onderzoek van tns nipo onder ruim 26000 mensen
    CDA 38 zetels
    PvdA 34
    SP 30
    VVD 20
    enz.
    vette winst voor de sp

• 24 November 2006 - 08:44

Nathalie:

Afkicken hoor, om al bija een week niks te lezen. Ben gisteren naar tandarts Kootstra geweest! Wat een yup! Haha. Maar hij heeft grootse plannen met mn gebit. Kon al dat borsthaar wat jij meende ontwaard te hebben toen je een wegtrekker had in zn stoel niet zien, hoor. It's all in your head :). Enjoy Laos!

• 26 November 2006 - 14:27

Jannie:

go wat een verhalen .indrukwekkend ja wat betreft dat meeeer nog meeeeeeer en uiterlijk vertoon heb je helemaal gelijk .........wat moet laos toch geweldig zijn .
    het eten dat vandaag op het programma staat:gebakken champignons met wat ui en knoflook ,kalkoenreepjes,rijst ,wat kruiden om het wat pittig te maken en witlofsla en ik eet dit thuis met mezelf !!!!heeel veeel groetjes t.jannie