Hoe koeler hoe VIPper - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Hoe koeler hoe VIPper - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Hoe koeler hoe VIPper

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

07 December 2006 | Laos, Vientiane

Dag daar!
Alles goed met jullie? Met ons wel! :)

Waar waren we gebleven? In Pakse, terwijl we op t punt stonden om de nachtbus naar Vientiane te nemen.

De nachtbus die we geboekt hebben is een heuse VIP-bus. En deze VIP gaat werkelijk voorbij al onze verwachtingen. Lees mee Lieve Lezers. Maar! Ga eerst even naar de wc, dit is Lachen, Gieren en Karaoke.

In dit Laos-land waar $1,50 een dagloon is, waar electriciteit, asfalt en tv-series pas recent hun intrede deden, nemen wij -met ca 30 anderen, Lao en backpackers- een VIP-bus.
Nu is onze ervaring so far dat alles met een reserveband en een niet-gebroken-ruitenwisser al VIP wordt genoemd en we bedenken al waar de letters VIP in Laos voor zullen staan. Wij gokken op een Laotiaanse variant van de SRV-wagen, en met dat gevoel bestijgen wij de bus.

10 minuten lang staren wij rond in deze bus.
Wat zien wij?

Bus oogt als een kermisatractie met veel lampjes aan de buitenkant. Bus heeft 2 verdiepingen. De begane grond heeft alles wat in een luxe hoerentent (zie: http://www.yabyum.nl/) niet zou misstaan: veel gepoetst zilver en een rond rood pluchen bankstel, compleet met van die noppen. Hier worden onze Wildste Dromen waarheid, denken wij hardop grijnzend.
Een chromen heuse hoge trap gaat naar de eerste verdieping waar we semi-ligstoelen zien (eveneens met rode pluche), groene-rode kermisgordijntjes van t sjiekere soort, een wit lederen plafond alweer met ontelbare noppen, softspeakers ingebouwd, een heuse 'busstewardess' en niet te vergeten karaoke-tv.
Het toeval wil dat wij vlak voor deze karaoke-tv zitten.

Op de karaoke-tv zingen (en alles wordt ondertiteld in t Laotiaans, da's makkelijk voor t meezingen :)) 4 types die ons direct doen denken aan Hazes himself, behalve eentje.
MarKies: mocht je je afvragen waar ex Tjieu is gebleven. Well, we hebben 'm gevonden!
Hij is De Man hier op Laos MTV!!
Sprekend, maar dan met roze bloes, een 70-er-jaren variant met spitse kraagpunten.
De 4 uitgaves van Hazes bleren aan 1 stuk door met wisselende achtergronden die moeten suggereren dat de zangers in alle delen van de wereld zijn geweest. Zo zien we als achtergronden in de clips o.a. Parijs bij nacht, hét vrijheidsbeeld, bambi in een sneeuwlandschap, een roedel Portugese verpleegsters, en een 9-baanse-snelweg.
Intussen deelt 'bus-stewardess' snacks uit. Het voelt allemaal heel VIP. We krijgen: een kotszakje, een zoet ranzig broodje, een flesje water en een pakje melk gemaakt van sojabonen*.

* Deze melk dient niet verward te worden met de afgekolfde moedermelk die ik ooit in een zwaar dronken bui aanzag voor koffiemelk en in mn koffie schonk..uhm ;)

Wij nemen plaats in de bus. Intussen start er een nieuwe karaoke-clip: de zangeresjes doen ons denken aan de Dolly Dots (zie: http://www.dollydots.com/) (voor de jonkies onder ons: deze Dolly Dots waren in de jaren 80 succesvol als meidengroep met voor-elk-wat-wils: bruin, blond, klein, grote tieten, puistenneus..het was er allemaal).
De Lao-variant van de Dolly Dots danst als achtergrond mee met de 4 Hazes/Tjieu. Opvallend is dat zij een broek dragen met 1 lange en 1 korte broekspijp, een geruitte lange pijp notabene. Om de minuut zoomt de camera in op de kortste pijp. Dat inzoomen gebeurt zo professioneel als bij iemand die voort t eerst een filmcamera vastheeft. Wat valt nog meer op? De dikste dame staat op de voorgrond en danst alsof ze dr vibrator heeft vergeten uit te zetten alvorens de clip begon.

Wat een hilariteit.
Ik kijk voorzichtig rond in VIP-Bus. Maar wij zijn de enige die een Lach onderdrukken.

Als special effect wordt Hazes telkens Op t beeld tussen de danseresjes 'geplakt'. Het is overduidelijk dat ie niet tegelijkertijd is gefilmd, maar met de pc is ingevoegd op t beeld. Er klopt niets van t geheel en ik krijg half en half de slappe lach. De Laotianen vinden t allemaal prachtig en zingen of (erger) neurieen mee.
Op t moment dat Hazes begint te dansen kunnen we t harde lachen niet meer inhouden: hij danst als iemand waarbij een pasfoto genomen gaat worden (1 schouder naar voren, het gezicht dient aan 1 kant goed zichtbaar te zijn, evenals t rechteroor). Hij komt daarbij niet van zn plaats af terwijl zn knieen wél de dansbeweging maken.
De dikste dame met de vibrator op stand max swingt er inmiddels op los.

Plots gaat de tv uit en in no time slaapt de bus, behalve Nouke en ik. Het is namelijk Koud. Niet een beetje, maar freezing. Hoe koeler hoe VIPper moeten de Laotianen gedacht hebben, en de airco staat op hoog. Alsof je een vrieskast instapt. Het tafelkleedje (een deken is t dunne ding niet te noemen) geeft niet genoeg warmte en uit Pure Nood stoppen we t door de bus-stewardess uitgedeelde kotszakje in de gaatjes van de airco, net te weinig kotszakje, dus stoppen we er de verpakking van het zoete ranzige koekje nog bij.

Spijt!

In een mum van tijd ruikt de hele bus naar zoet ranzig koekje. En dat niet alleen: er komen ook nog 7 verschillende geuren van een wc-verfrisser voorbij.

Sjonge jonge..tot overmaat van ramp begint om 1.30u midden in de donkere Lao-nacht deel 2 van de karaoke-tv. Een herhaling.

Om 5.15u worden we gedropt op een busstation in hoofdstad Vientiane. Denk daarbij niet meteen aan een Hoofdstad. Vientiane is klein, ca 200.000 inwoners, iets meer dan Tilburg.
Gevoelstemp: 40 graden en groot-dorp-sfeer.

Wat doen wij zoal in de hoofdstad?
-wij lezen de Vientiane Times, een Engelstalige krant en zien dat er een tyfoon over de Filipijnen (kameraad Jann..alles oke?) is gegaan, 1000 doden. Is uitgewaaierd naar Vietnam, waar ie nu een tropisch stormpje is. Hebben jullie daar op het NOS-journaal nog iets over gehoord? Wij houden google in de gaten met meer nieuws.
-al wandelend zien we per toeval de zwarte stoepa, en tig andere tempels en stupa's.
-we eten wat soepjes (ontbijt=soep, lunch=soep. Extra info: deze soepjes worden als heet water met groenten geserveerd. Groenten krijg je apart erbij in schaaltjes, kruiden en sauzen ook; zelf mixen dus).
-we treffen 2 zwitserse jongens waar we in Hanoi een taxi mee deelden, drinken in de beergarden langs de Mekong kannen Bier. Deze kannen, of beter: de inhoud, zijn van t goedkopere lekkere soort.
-we regelen een visum voor Vietnam, het wordt opgestuurd naar Vieng Vang, hopen wij..
-we huren fietsen, verkennen dit grote dorp, zien de prachtige gouden tempel en de rest van het mini-hoofdstadje.
-we zien veel expats (voornl frans en brits, met San! Quinnies voor de peuters!) en genieten van hun invloed op de stad: bakkers!
-we bezoeken Kim! Haar volledige-lichaams-massage-waarbij-ze-met-dr-hele-gewicht-op-je-rug-zit is van t betere soort. Ontspannen als een netgeboren baby aan de borst schuifelen wij na de massage weer naar buiten.. :)
- EN! Sinterklaas is langsgeweest!!! Mijn slippers lagen vol met chocolade sterretjes!!!!!!!!

Na 2 nachten Vientiane gaan we met lokale Bus naar Vang Vieng, noordelijk Laos. Een uurtje of 4,5 over 150km, veel klimmen, redelijk goede weg, tig stoppen (ca 96) om van alles in en uit te laden, zo wil Chauffeur in ene een nieuwe Chauffeursstoel kopen onderweg en stopt bij een showroom (zie voor je: houten keet met 3 muren, golfplaten dakje, half verroeste auto-onderdelen, waaronder stoel). In Bus hangt, zo valt ons op, een foto van Chauffeur. Hij is ook zanger in een band zien we op de foto. In de bus zitten ook zeer veel vrouwen, da's op zich niet zo vreemd, maar deze vrouwen zingen gedurende 3 uur hard, deels door elkaar en drinken Bier uit de fles. Erg ongewoon in Laos voor vrouwen. Eerst vermoeden wij dat we per ongeluk in een bus zijn gestapt met groepies die een populaire band volgen, gezien de zingende-chauffeur. Maar de vrouwen hebben blijkbaar gewoon zin om eens flink wat te zingen (en te zuipen). Ik mag dat soort vrouwen wel ;)

Vang Vieng is aangenaam klein, veel backpackers, in sommige eettentjes staat 24uur Friends de tv-serie aan. Wij slapen een blok verderop, voor de Rust. Uitzicht alom op de bergen (ronde bergen: omgekeerde U-vorm), dorpje van 2 straatjes.
Thuisfront: we slapen in Kiane Thong Guesthouse, kamertje 15. Er zijn geen straatnamen. Vang Vieng ligt aan Nam Song rivier: helder en aangenaam koud.

Wat gaan we zoal doen in Vang Vieng?
-VV is omring met grotten. Bezoeken we per fiets.
-op autoband zakken we de nam Song rivier af :)
-cadeau voor ons Judje gekocht!!!! Tralala!! Wat zal ze blij zijn. Tralala!!
-Vandaag alleen maar aan t water gelegen op een soort houten balkon boven t water, compleet met vrachtwagenband om op te drijven, Bier binnen handbereik. Dit doen we vast meerdere keren...

Wij genieten!

Vervolgplannen op termijn:
-dagje of drie of meer relaxen in VV.
-lokale bus naar Luang Prabang misschien.
-per lokale bus ri Vietnamgrens Lao Bao.

Kussen van ons!

ps. we zijn benieuwd naar een fotootjes van de Rode Man in zn hangmatje aan de cv :)

• 07 December 2006 - 13:45

Jannie:

he skatjes ik zie dat er weer een nieuwe nieuwsbrief binnen is ga ik vanavond lekker lezen
    he meiden geniet en tot straks daaaaaaaaaaag t.jannie

• 07 December 2006 - 17:47

Gientje En Judje:

kadootje!!! ben benieuwd!! wij zullen zorgen dat er fotoos van columbus komen.verder klinkt het bij jullie weer heerlijk, hier is het allemaal prima, nog steeds warm 5 dec was het 15 graden (eng he) maar vandaag super stormachtig, ben bijns van mijn fiets gewaaid.nog een vraagje lezen jullie jullie mail ook?
    of werkt dat niet zo goed daar, had advies gevraagd over een ticket naar bangkok, nou ja we horen het dikke kussen

• 08 December 2006 - 11:55

Tanta Ineke:

Ik heb jullie verslag met plezier gelezen.
    Relex ze in VV en veel plezier in vietnam
    groetjes

• 08 December 2006 - 11:55

Tante Ineke:

ik bedoel relax

• 08 December 2006 - 14:19

Nathalie:

Wat heerlijk die verhalen. Is toch een soort van surrogaat-vakantie voor ons achterblijvers. Hier is de onlosmakelijke hectiek van de laatste weken van het jaar weer losgebroken. Jullie denken dat die Laotianen gek zijn; nou, Nederlanders kunnen er ook wat van. Zit op mn werk nu (verlate pauze) en bedenk me dat zo'n karaoke-tv het hier op de gang goed zou kunnen doen. Af en toe een deuntje doen met wat collega's verhoogt volgens mij de productiviteit.
    Heb laatst wel iets gelezen over een tsnunami bij Indonesie en over een tornado in Londen (echt waar). Hier is het nog steeds veel te warm, maar het stormt en regent al 2 dagen aan een stuk. Tis ochtends heeel verleidelijk om in bed te blijven als je de wind buiten tekeer hoort gaan.
    Nou, geniet nog van het laatste plukje van Laos.

• 08 December 2006 - 16:04

Mam En Pap:

De fotoos van de rode man komen er binnenkort aan het is tenslotte byna kerst.Fyn dat jullie niets meegekregen hebben van al die orkanen daar want esther je kent je moeder.Blyven jullie wel by de tyd met al dat bier.Maar wy denken dat Anouk het wel een beetje in de hand houd.Lykt ons heel erg komisch om zo met de bus te reizen,jullie weten nu waar Hazes is gebleven en Esther ook nog jou faforieten muziek.haha genieten en knuffels voor jullie doeiiiiiiiii.

• 08 December 2006 - 17:27

Jannie:

vrijdagavond half 7 buiten stormt en regent het,iets waar jullie soms wel behoefte aan hebben denk ik.wat een prachtige en beeldende verhalen.ik kan het me bijna voorstellen hoe jullie daar genieten met muziek van haztjeu pilske er bij .......das wel vol te houden. ........en dan aan /boven het water liggen met het bovengenoemde pilske ja dan wil je toch niet naar nederland!!!!!geniet verder ik kijk uit naar de volgende mail.....daaaaaaaaag t.jannie

• 09 December 2006 - 11:10

Marlies:

hai meiden, allereerst de groeten terug van O Jan, die staat nu het plafond in de hal af te soppen.
    ik ga vandaag weer werken na een griepweekje!
    heerlijk jullie verhalen, ik wil dat oooooook!!!!!
    het plan om naar cuba te gaan, gaat niet door het wordt toch guatemala! maar dat pas in 2008.
    geniet ze en tot het volgende heerlijke verhaal
    kusjes en knuffels mks

• 10 December 2006 - 13:05

E Geeft Antwoord...:

..op jullie vragen :)

DUUR dat internet in Laos binnenland, dus ff snel :)

1) onze visa zijn aangekomen, MAAR probleem! de verkeerde data, GVD! Nouke lost dat telefonisch natuurlijk helemaal goed op, paspoort per motorrijder teruggestuurd naar Vientiane, waar we ze morgen op kunnen halen met hopelijk correcte entry/departure data voor Vietnam. Tis me wat!
    2a) grens-overschrijdend brengen wij dagen door in Relaxt Vang Vieng: grotten bezocht, gangenstelsels, donker, met gids, diep, net ontdekt, grot-waterval, blue lagoon (zwemmen, hoog, springend!), smalle kruipgangetjes, ruime grottenkamers..the complete caves-story volgt snel!
    2b) grens-overschrijdend dobberen wij 2 dagen in vrachtwagen-band op rivier, tussen hoge bergen stijl omhoog (stijl omhoog, stel t je voor, geen langzaam omhooggaan van bergen), met tal van 'bars' (bamboo-plateaus in middle of nowhere met hoge bamboo-'duikplanken' en 'springplanken'..jajaja..ik ben er af gesprongen, gevlogen als tarzan-herself aan een touw/kabelbaantje...KICK!!! Noukes verhaal daarover volgt!! Spannend!

Hoe verder?
    -morgen lokale bus naar hoofdstad, alwaar visa ophalen, hopen wij..
    -overmorgen lokale bussen richting Savannakhet, dan naar grens Lao Bao voor Vietnam.

* gr terug aan O Jan..is 't plafond klaar?
    * judje we lezen ook onze mail, zo af en toe afhank van snelheid internet. Thailand boeken, wij boekten ook wel eens bij cheaptickets.nl (ofzoiets).
    *p en m: we zijn benieuwd naar meneertje C met zn kerstmannetjesmuts ;)
    *NP, we hebben nog wel wat adviezen over de beste karaokes voor op t werk ;) ik zal t bijbehorende dansje voordoen als we terug zijn!
    *Het Bier...uhm...;) Nouke en ik delen elke fles hoor ;) Vandaag dreef de fles met ons mee tijdens de afdaling in autoband op de nam song rivier :)

• 10 December 2006 - 13:31

De Kunsten Van Es:

Es ontpopt zich (tussen het bieren door) als een ware klimmer (ze heeft klim(muur)plannen voor de toekomst)en blijkt een waterdiva.
    Like she said; geen gammel bamboetrappetje is haar te steil. Daar waar de meerderheid van de toeristen stopt (en ik als eerste met onwillekeurig trillende benen achterblijf) durft zij verder. Niet alleen de kleierige grotten en spelonken daagden haar uit, ook de vele zwieren en zwabbers aan de waterkant werden getest. Ze tokkelde, zwaaide en sprong van steeds grotere hoogtes om telkens geheel gestroomlijnd in t water te landen. Wees niet bevreesd (dat was ikke in eerste instantie tuurlijk wel) ze doet en kan dit alles zeer beheerst. Een gekneusd middelvingertje hield ze over aan een glibberige grottocht. Gelukkig is t-ie alweer aan beterende hand!

• 10 December 2006 - 20:11

Gientje En Judje:

anoukske we zien es al helemaal dr trucen doen, en dan met een big smile het water uit komen hihihi
    ja we zijn al opzoek naar tickets dus
    maar op de sites kun je nog niet boeken omdat onze terug datum langer dan een jaar verder is, evn wachten dan maar!!tot nu is dan die met mahan air de goedkoopste die we hebben kunnen vinden. 399 retour naar bangkok als er nog mensen met tips zijn wij horen het graag

kusssssssssssssssssss

• 11 December 2006 - 22:39

Jannie:

laatste nieuws.......de formatie is mislukt.......geen verassing toch......de formateur kan weer aan de slag........wat een gedoe.maar jullie genieten daar maar nog een maand of wat.
    he esther als er nou geen klus is bij een of ander ministerie kun je altijd nog naar circus renz.als ik tenminste het verhaal van anouk lees vertoon je nogal wat kunsten......vinger weer beter????nou tot het volgende berichtje groetjes t.jannie.oja nog even dit........ome jan is bezig bij t.marlies het plafond te bewerken met structuurverf.wij hopen dat het blijft hangen anders heeft ze morgen mooie witte vloerbedekking......ook mooi........nou daaaaaaaaaaag nog een keer de groeten

• 12 December 2006 - 11:05

Kornuit J. :

Chex Kameraadski,

Excuses voor de lange stilte. Het komt er iedere keer niet van om ff te gaan zitten en te mailen. Maar nu is het moment daar. Ik lees je reisverhalen met veel plezier. Meestal lees ik er wel in een keer heel veel, want dat geeft me een beter beeld.

De Filippijnen waren geweldig en het land trouwens ook hahahaha. Nee zonder gein, ik heb echt de mooiste vakantie ooit beleefd. Het was super vet dat we daar bij die familie konden zijn. Het waren super lieve mensen en ze kenden overal weer neefjes van ooms van vrienden van kennissen van opa's etc etc. We zijn dus heel goed op weg geholpen.

Het land is zoooo mooi. Allemaal van die bounty-eilandjes en het lekkerste eten dat ik ooit gehad heb. Ik ben ook helemaal niet ziek geworden van eten ofzo. Ik heb ook nog gezoend met een Filippijn die uit zijn mond rook (uit zijn bek stonk). Maar hij was super lekker verder, hihi. Hij blijft me nu stalken via de mail en via telefoon, dus ik verwacht Robert ten Brink over een paar dagen wel met de All you need is love kerstbus.

Verder gaat hier helaas zijn gangetje. Mijn Australie plannen leven nog steeds, maar ik heb wel donderdag een sollicitatie gesprek bij gemeente Maarssen. Mocht dat nou iets worden, dan schuiven mijn plannen iets op en ga ik maar naar Afrika op vakantie heb ik besloten.

Volgende week krijg ik twee logees. Nee, geen lekker mannenvlees, maar twee gestereliseerde poezen. Nee, nou niet meteen weer dingen gaan denken. Katten, ik krijg twee katten te logeren.

Ik mis onze bierfesten wel hoor! Dus als je terug bent zul je eraan moeten geloven! Mahmout stalkte mij ook nog tot een week geleden, maar ik denk dat de kust wel veilig is in de HT als jij en je geliefde terug zijn.

Geniet er nog van!

Proost

X Kornuit J.

• 12 December 2006 - 11:08

E En A :

Lang in de bus---> Thuisfront: we zijn in Savannakhet, zelfde guesthousje als vorige keer: Leena Guesthouse met nog 1 kamertje (nr B 06) met minibed voor ons tweetjes ;)
    Later meer avonturen, snel slapen!

ps. zing alvast mee: "o denneboom, o denneboom, wat zijn je takken wonderschoon..."

• 12 December 2006 - 11:12

Jaap:

Ha wereldreiziger, of moet ik zeggen wereldbewoner?

Vragen stond vrij zei je, dus bij deze :D :
    Ben tijdje bezig geweest met SPSS. Ik heb geprobeerd met Factor vairabelen te koppelen,
    maar dit is niet echt gelukt. Ik krijg 9 components, maar dat zijn er teveel. Als ik er 4
    van wil maken (wat ik wil hebben), lukt dat wel maar samenhang is ver te zoeken en ik zie
    ze ook niet terug in de Chart Builder enzo... Ik denk dat mijn vraagstelling niet ideaal
    is voor deze anlyse. Onderaan staat even kort wat voor vragen ik heb gesteld. Misschien
    zegt dat je iets. Maar je kon ook manueel dit maken dus? Hoe doe je dat dan? Dus manueel
    variabelen toevoegen aan een hoofdvariabele?

Have fun en als je tijd hebt om te antwoorden hoor ik het graag van je!

Groetjes, ik ben jalours op jullie. Lekker in Laos... Mmmm

Jaap

PS: je bent wel op tijd terug om naar mijn afstudeerpraatje te komen denk ik. Je bent
    alvast uitgenodigd!!

• 12 December 2006 - 14:58

Afke:

jullie hebben wel wat met baby's zeg. moedermelk en herboren, spreekt mij natuurlijk erg aan dit soort teksten.

nog heel veel plezier en ik denk veel aan jullie verre reizen, maar de hollandse gezelligheid is ook leuk hoor.

groetjes afke

• 12 December 2006 - 15:03

Afke:

geweldig wat een mooie foto's, daar wil ook zijn ipv hier fietsen tegen de wind in, maar met een kind voorop de fiets is ook een heel avontuur. maar geweldig foto's