Club Blooos - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu Club Blooos - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

Club Blooos

Door: Es en Nouke

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

17 Oktober 2007 | Finland, Helsinki

Heihei Beste Lezers,

Suomi (Swom-ee), ook wel eens Finland genoemd, bezoeken we dit maal. Bezoeken in kleine lettertjes, niet het hele land namelijk, maar achtereenvolgens:
- Düsseldorf
- Helsinki
- Porvoo
- Suomenlinna eilandengroep

Wat doet Düsseldorf daar in het rijtje, zal de Oplettende Lezer zich afvragen? (1) Hoort Düsseldorf bij Finland, zo’n plukje Fins midden in Deutschland, net zoals het Brabants Belse (NL) Baarle-Hertog? (2) Is Düsseldorf wellicht onlangs in het geheim ingenomen door de Finskie? (3) Is Düsseldorf dan misschien de Finse uitvalbasis voor de nieuwe Volkspartij van onze Rita?

Nee.
Niets van dat alles.

Op weg naar Finland, al vliegend vanaf Düsseldorf, blijkt de vlucht verplaatst te zijn naar veel en veel later, waardoor de Finse trip start te Düsseldorf. Er rest ons niets anders dan te genieten van Die Sonne, Das Bier, Der Rhein und Das Weib. Ooit in Düsseldorf geweest? Slechts een kleine 100km rijden (als Helmond-Utrecht), veel design, mooi oud en al echt buitenland. Neem wel oogkleppen mee voor omgeving Station waar je niet om de dealers, spuiters, en ander zich-bedienend van Deutsch Gemeinschafsgeld gespuis heen kunt.

Zoals gewend zijn Nouke en ik reeds een paar maanden bezig ons de Finse taal wat eigen te maken. Het Fins is nauwelijks te verstaan, dus oefenen we elke avond alvast tijdens het tandenpoetsen hun volkslied. Dat gaat als volgt (ga staan, doe een slok water in je mond, gorgel een vrolijke deun).

Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Soi, sana kultainen!
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä, rantaa rakkaampaa
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien.

En vertaald:

Ons land, Finland, vaderland!
Weerklink, oh waardevolle naam!
Noch berg die aan de hemel raakt,
Noch dal, noch kust dat het water raakt,
is meer geliefd dan ons noorden,
Het land van onze voorvaderen.

Well, eerst de gebruikelijke feiten:

ALGEMENE INFO FINLAND:
Oppervlakte: 338.145 km² (8x Nederland) Let op: Hiermee is Finland zowel één van de grootste landen van Europa als het land met de laagste bevolkingsdichtheid van de lidstaten van de Europese Unie: slechts vijftien Finse inwoners (v/m) per vierkante kilometer (ons Nederland heeft er 431 per vierkante kilometer).
Aantal inwoners: 5,2 miljoen (Finnen, Zweden en Lappen).
Hoofdstad: Helsinki met een half miljoen inwoners.
Sluikreclame: http://www.blooos.nl
Taal: Finland is tweetalig, het Fins wordt door 92,4% en het Zweeds door 5,6% gesproken. In Lapland spreken ongeveer 1700 mensen het zogenaamde, nauw aan het Helmonds verwante, Sami.
Godsdienst: 88% luthers katholiek.
Munteenheid: EURO (EN: de Finse 1 en 2 eurocentjes zijn direct na invoering van de Euro uit de handel genomen en worden nu als collectors item in rolletjes van 10 stuks verkocht voor zo’n 15 euro per rol!)
De buren: Noorwegen, Zweden en Rusland. Finland wordt niet tot Scandinavië gerekend.
Staatsvorm: Democratisch gekozen parlementaire republiek met een vrouw als president: Tarja Halonen. Ze heeft een website. Neem eens een kijkje en zie dat de Finnen model gestaan hebben voor het Eftelingse Land van Laaf: http://www.presidentti.fi/

We kennen Finland natuurlijk allemaal van de:
a) Sauna (voor de Finnen een levensbehoefte; Finland telt ruim anderhalf miljoen sauna's, ieder gezin heeft een sauna (!) en bij een familiebezoek hoort niet alleen een kop Kavhii maar ook het gezamenlijke zweten). Wij bezochten tweemaal een sauna*
b) Nokia (maar zoals het een echte Fin betaamt, zij blijven bescheiden bij deze uitvinding).
c) de Nordic Walking.

* De Eerste sauna die we bezoeken ligt midden in Helsinki. We moeten wat zoeken: daar waar de sauna moet zijn, staan alleen maar imposant Russisch aandoende hoge gebouwen. Waar boven een voordeur 'Sauna' staat, gaan we naar binnen. We doen net alsof we de weg kennen, stappen een 16de eeuws liftkoker in, duwen op een willekeurige knop, knikken beleefd naar de bejaarde Finse (met Nordic Walking stokken**) die ook in de lift staat (in de Nordic houding). De aanduiding Sauna is misleidend geweest, want op verdieping drie vinden we weliswaar blauwe plastic hoesjes voor over onze schoenen, maar geen sauna. Wel een gym/zwembad met een aantal Finnen (v). De badjuffrouw vertelt, terwijl wij -MET blauwe overschoentjes over de verdieping lopen- in het Fins dat we -heel logisch ook- beneden, de ingang NAAST de Sauna-deur moeten hebben. Daar zullen wij de Sauna gaan vinden, vertelt ze ook. En dat is waar. Met behulp van een tolkende Finse wordt ons vervolgens duidelijk dat we gebruik kunnen maken, gedurende twee uur, van twee sauna-verdiepingen. Ook krijgen we een rondleiding langs de houtsauna, de electrische sauna, de Turkse sauna en het zwembad en wordt ons onze tweepersoonse privé-ruimte aangewezen: met omkleedruimte, kluisjes EN twee bedden. De Finnen hebben begrepen dat onderdeel van pure sauna-ontspanning individuele afzondering en een dutje is. De Sauna is in Jugendstil. Erg indrukwekkend: hoge plafonds, mooie bogen met pilaren, veel krullerige bewerking. Het stiekem fotoos maken mislukt deels, na een berisping van de 'bewaakster'.
Wat nog meer: er zijn alleen Finse vrouwen. Het sauna-en is strikt gescheiden. Sommige vrouwen slaan zichzelf met een takkenbos; het slaan met de takjes stimuleert de bloedcirculatie en zorgt voor een huidmassage.
De Tweede sauna bezoeken we in Porvoo, en ook hier is een zwembad. We zien hier dat een bezoek aan de sauna Fins eigen is: zwangere vrouwen, oude dametjes, peuters. Iedereen bezoekt de sauna.

Tot zover de Sauna's.
Bij vragen: neem een kijkje op http://www.eevaa.nl , vernieuwd! Tijd over? Bezie ook eens: http://www.blooos.nl :-)

** Nordic Walking!
Finnen zijn de uitvinders van de wandelstokken. Kennen wij alleen nog de Nordic Walking. Zij kennen ook: de Nordic Blading (de snelle versie met stokken en skates), de Nordic Sailing (met stokken en een zeilboot), de Nordic Horse (te paard met stokken), de Nordic Office (met stokken zittend aan je bureau), de Nordic Oldy (met stokken en een rollator), en de Nordic Swimming.
We krijgen in sauna 1 de gelegenheid om die laatste variant te testen.
Ow jee, ow jee.
Sportieve Lezers: doe even mee. Ga staan. Doe een dikke blauwe zwemband om je middel, aan de voorkant is die heel dun en aan de achterkant bijzonder dik en breed. Schuif 'm omhoog tot net tegen je borstkas. Snoer 'm aan. Test of je nog adem kunt halen. Spring met aangesnoerde band in het water, precies in het derde baanvak van het 25-meter-zwembad. Start het Nordic Swimmen. Dat wil zeggen: doe alsof je stokken in je handen hebt, en loop -achter de vrouwen die allen voorzien zijn van een Nordic Swimming band - door het baanvak. Lopen, niet zwemmen. Zorg dat je aan de rechterkant loopt, anders bots je tegen de tegemoetkomende rij Nordic Walkende Finnen (v). Belangrijk is dat je je armen beweegt zoals bij het N-Walking alternatief. Het idee is dat de blauwe aangesnoerde band je lichaam verzwaart en het lopen bemoeilijkt, waardoor je kilo's verliest. Wij zijn na 3 baantjes uitgeput. Dit zwoegen hebben we helaas niet op de foto kunnen zetten. Wel op de foto hebben we een 85-jarige aan de Nordic. Zij is geen uitzondering: Nordic Walking gebeurt in t Finse niet alleen in de bossen, maar vooral midden in de stad.

Andere Finse wetenswaardigheden:
- Een derde van het land ligt binnen de poolcirkel.
- Finland is het meest noordelijk gelegen land ter wereld.
- 53% van de Finse huwelijken eindigt in een scheiding. 4% bezoekt de kerk wekelijks (dat is het laagste % ter wereld). Het Finse onderwijs is van een hoge standaard: Finnen zijn één van de hoogst opgeleide volken. Vast een significante correlatie met het percentage kerkgangers, toch?
- In Helsinki is 30% Natuur. Verplicht. Bij wet vastgelegd.
- Tien procent van Finland bestaat uit water, vooral meren. Deze meren zijn 5 maanden per jaar dichtgevroren. Daarnaast bestaat ongeveer 65 procent van het land uit bossen, vooral naaldbossen.
- de winter (sneeuw) loopt van November tot April.
- In de bossen van Finland leven rendieren. De kans dat je een levend rendier tegenkomt, is in het noorden 100%. (de niet-levende variant met Salami-smaak kom je op de Finse marktjes tegen: wij proeven kubieke centimeter).
- Finnen eten 's middags de warme maaltijd. Vegetariërs zullen er waarschijnlijk verhongeren; de vegetarische tenten zijn op 1 hand te tellen. Finnen eten vooral vlees en vis (we zien zalmen, erg groot!), wat aardappelen, weinig groenten, veel en meer koffie, donker brood, en een stukje rendier.
- Een ander belangrijk historisch Fins feit stamt uit 1906: Finland was het eerste land waar vrouwen mochten stemmen.

Genoeg cijfers en wetenswaardigheden.

In Helsinki slapen we drie nachten in een hostel gelegen midden in het Olympisch stadion. We ontdekken dat het land inderdaad erg duur is, maar niet zo duur als Noorwegen (alwaar komkommers zelden per stuk werden verkocht, maar werden betaald naar centimeter en waar twee alcoholische drankjes in een niet nader te noemen vrouwenbar 25 euro kostten). Ook is het Finse land ontzettend schoon. Bordjes met de tekst 'little things can be big issues' herinneren je eraan dat de volgende vuilnisbak nooit ver weg kan zijn. Er ligt niets aan afval op de grond. Dat is anders in het hostel, waar wij dankbaar gebruik maken van de keuken, en waar een gemiddelde zwerver met de achtergelaten etenswaren (op de grond) zo een achtgangenmaaltijd voor minimaal 69 genodigden zou kunnen bereiden.

Per bus -OV is uitstekend georganiseerd en luxe in Finland- tussen Helsinki en Porvoo komen we weinig bewoonde wereld tegen. Wel vooral hoge sparren, dennen en wat meren. Porvoo, het dorp met houten huizen richting Russische grens, is de volgende stop.

Is de mens een gevallen God die zich de Hemel herinnert, is zo'n zin die regelmatig in mn hoofd dwaalt. Ik meen dat ie afkomstig is uit Maya van Gaarder, maar ben er niet zeker van. Wel een indrukwekkende zin die duidelijk een prominente plek in mn hersenen heeft bemachtigd. Een zin die van toepassing is op zo'n houten dorp tussen water en woud. (behoeft verder geen toelichting, de Slimme Lezer begrijpt).

Logeren doen we in een statig landhuis geheel van hout. De eigenaresse is van het soort Laafjes met smetvrees. Een seconde na ons keukengebruik loopt ze snel (rennen zou een betere omschrijving zijn) naar de keuken en ook de douche is Schoon van het Extreme soort. Wij vermoeden dat de eigenaresse (en haar minnares/dochter/hulp) in de verplicht buitengesloten uren (van 10-16u mogen we niet binnen zijn, zoals dat in sommige hostels een regel is) het hele landhuis in de sop zet. Wij gorgelen vragend in ons beste Fins of ze niet bij ons in loondienst wil, als werkster. Maar ze negeert ons.
Tijdens onze VVV-wandeling krijgen we dorst. Het 'café' waar we binnen stappen, is geen café. De Fin die uitlegt wat er dan wel gaande is, vertelt met een geheimzinnige stem in Fins Engels dat er 'some sort of ceremony' is. Hij legt daarbij de klemtoon met een hese stem of 'some sort'. Wij besluiten uit zelfbescherming om ergens anders kavhii te gaan drinken.

180.000 eilanden is Finland rijk! Met de boot -tussen plukjes eiland met slechts 1 woonhuis en 1 sauna-huisje erop- varen we naar Suomenlinna. Op slag verliefd. Deze eilandgroep (4 stuks) is bezet geweest door de Russen. De eilanden zijn klein (een halve bij twee km max) en voorzien van een paar gele en rode statige Russische stijl bouwwerken, woongroepen nu. Het eiland is een vesting geweest en alle muren, kantelen, en onderaardse gangen zijn nog intact. Die zijn nog Intact én Toegankelijk! Militairen zijn er niet meer. Zij hebben plaats gemaakt voor Kunstenaars. Een droom om hier te wonen. Maar er komen zelden huizen leeg, lezen we in de eiland-bieb, waar we lid van worden, om te mogen Internetten. We slapen in het enige 'hotelletje' van het eiland: een oude Russische school. Hoge plafonds, witte strakke muren, knusse verborgen hoekjes. Helsinki is in het klein ver weg zichtbaar. Een zichtbare zo andere wereld.

En we sluiten af met wat niet-Finse wetenswaardigehden:
- Kevin Johansen. Omdat de download-woede niet meer te handhaven is sinds we een externe harddisk hebben aangeschaft, luister ik alle (nieuwe) muziek op alfabetische volgorde. Telkens gaat er een cd of 40 op de mp3-speler mee op reis. Ditmaal aangekomen bij de J(ohansen). Is dit muziek om van te genieten? Bij te lachen? Te fronsen? Of om van op Rita Verdonk te gaan stemmen? Het juiste antwoord weet ik nog niet. Wel is zeker dat het nummer 'timing is the answer to succes' op zn minst eigenaardig van tekst is.

'If you want to give a kiss, Just give a kiss. If you want to salama salama. Do it now. Timing is the answer. Just do it now.'

'Just do it now', is toepasselijk! Ik ben trots op dr :) Wat sluikreclame misstaat dan ook niet voor club Blooos: http://www.blooos.nl

En nogmaals:

Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Soi, sana kultainen!

uw verslaggevers EA

ps. fotootjes volgen!

• 17 Oktober 2007 - 19:37

Jacqueline:

Wauw... dat klinkt weer geweldig. Wij zijn net terug van Florence en lopen nog wat zombie-achtig door ons huis. We zijn ook niet zoveel gewend als jullie. Ik ben net wel in mijn eigen sauna geweest, maar daar waren geen blauwe schoentjes, geen aquajoggende oude vrouwtjes met takkebossen. Maar wel weer heel lekker. Moeten maar snel weer afspreken, geldt ook voor NP, als je terug bent.

• 17 Oktober 2007 - 19:39

T.jannie:

weer een erg beeldend verhaal. je waant je in finland met stokken en al.
    ik wacht jullie verhalen met spanning af.
    leuk die sluikreclame voor blooos......heeft ze nodig.
    he meiden geniet verder van finland en elkaar groetjes t.jannie

• 17 Oktober 2007 - 19:39

Mks:

heeeeeeeeeerlijk die verhalen, jullie genieten weer..... volgende week n keer bijwijnen? woensdag of zo?
    wanneer zijn jullie terug?
    dikke kus
    mks