sat tot nem chua - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu sat tot nem chua - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther en Nouke - WaarBenJij.nu

sat tot nem chua

Door: marathonschrijver Esther te Hanoi :-)

Blijf op de hoogte en volg Esther en Nouke

20 Oktober 2006 | Vietnam, Hanoi

ls. als eerste: gister ging eea mis, na wat ongeduldig geklik op 'plaats bericht' hebben jullie wrs vaak een mail met 'nieuw bericht' gekregen. Excusez-moi daarvoor! Overigens: sta je op onze mailinglist maar wil je helemaal niet (bijna dagelijks) zien hoe we Rups eten en door de Bierstraat wandelen. Mail het ons, is niet erg :) Kun je zelf wanneer het jou uitkomt ons belezen op www.estheranouk.waarbenjij.nu

ls2. Columbus heeft leren typen!!! Wij ontvingen een e-mail van 'm!! Wat een slim Rood Mannetje toch ;)
Nederlandse Poezen!! Zie het 19-okt-bericht van Columbus (m/1 jaar/rood/logerend bij PP/foto=antwoord) !!

ls3. in een eerder bericht ("vanuit NL naar...") heb ik voor de geinteresseerden wat landeninfo bijgevoegd. Nathalie: je hebt in t sterrenrestaurant inderdaad het BNP van Vietnam opgegeten. ;)

ls4. Nouke volgt haar 2de schrijfcursus. Daarover later veel meer: alvast wat inside information (1) ze heeft in 1 avond beter leren schrijven dan ik in 36 jaar en (2) ze heeft een mooie vulpen, inkt en schriftje gekregen :)

welll...
Al jetlaggend brengen we de Vietnamese dag door. De online encyclopedie www.wikipedia.nl definieert jetlag als "de (Engelse) naam voor de verstoring van het waak-slaapritme die optreedt wanneer iemand in korte tijd, bijv. per vliegtuig, naar een plaats op aarde gaat waar het volgens de plaatselijke tijd belangrijk vroeger of later is dan op de plaats van vertrek. Het woord komt van 'jet' (Engels voor straalvliegtuig) en 'lag' (Engels voor achterop lopen, na-ijlen). De symptomen zijn vooral vermoeidheid, die een dag of 5 kan aanhouden, desoriëntatie, dehydratie, verminderde energie en concentratie, slaapstoornissen en een verkouden gevoel".

Dat na-ijlen herkennen we meteen, ook de slaapstoornissen. Op niet-biertijden bezoeken we de Bierstraat, bijvoorbeeld. Dat laatste is overigens meer Wens dan Werklijkheid. In de Bierstraat zitten namelijk alleen maar zatte mannen, niet echt mijn favoriete categorie om een Bier mee te drinken.. Nu Nouke naar de schrijfcursus is, kan ik natuurlijk op zoek gaan naar de Bierstraat voor Zatte Verpleegsters ;), na onze eerste taalles Vietnamees moet dat lukken...

DE EERSTE TAALLES VIETNAMEES:
Vandaag geslenterd door Hanoi. Slenteren is noodzakelijk: er rijden zoveel brommers en de stoep is bezaaid met van alles, voornamelijk mensen met hun koopwaartjes. Slenterend op zoek naar info over een visum-verlenging* en een Halong-Bay/Cat Ba-tripje** kregen we honger. Na wat onderhandel over de prijs van een 'baksel' (regel 2 (zie voor regel 1 18/10/2006) onderhandel eerst over de eetprijs alvorens plaats te nemen in de eettent) gaan we zitten en eten ieder 1 baksel.
Echter! Het Vietnamese meisje naast ons heeft een heel schaaltje vol met bakseltjes, een soort gehaktstaafjes vermomd als loempiaatjes met een pittig sausje. Wij kijken gulzig. Zij kijkt terug en biedt wat aan. Wij kijken nog gulziger. Zij Schuift haar 30-cm-hoge-plastic-krukje aan ons 40-cm-hoog-plastic-tafeltje en biedt ons de staafjes aan. Deze 21-jarige is studente (management en nog iets on-communistisch), spreekt wat engels en ook nog vietnamees en kalkt onze bijbel (Lonely Planet=LP) vol met bruikbare (very good=sat tot (met hoedjes en streepjes)(spreek uit:zet toooo) en minder bruikbare (gehaktstaafje=nem chua) vietnamese woorden. Ze tracteert ons op wat drinken en om dat ons uit te leggen, grist ze bij de buren het flesje drinken van hun tafeltje weg. Wij kletsen vrolijk door in ons net geleerde Vietnamees "sat tot nem chua" :)
Wij bieden aan te betalen voor het drinken, onze baksels en haar schaal vol staafjes, maar dat gaat niet door. Zij wil namelijk ook betalen. Dat betalen is om te schrikken. Voor een lunch-je met zn drieen betaalt zij 2500dong=12,5 cent!! Het betalen is ook een teken voor vertrek en zonder woord (Vietnamezen nemen geen verbaal afscheid, afscheid nemen doe je als je doodgaat) springt ze -met haar mondkapje tegen de smog- op haar brommer.
De eigenaar, waarmee we bij binnenkomst al een (veel hogere, nl. 10.000=50 cent voor 2 bakseltje) dan nu in totaal)prijs hadden afgesproken voor onze 2 bakseltjes kijkt niet boos/ verdrietig/ angstig of teleurgesteld. Ik zei t al eerder maar Vietnamesen tonen geen emotie en publiek.

*visum-verlenging: in Den Haag kochten we bij de ambassade een visum. Wij wilden voor 3 maanden. Ging niet. Nu hebben we er eentje voor 1 maand, terwijl we toch echt op 14 jan 2007 pas terug zijn in NL. In een ontbijt/tripjes/hostel/andere diensten-tentje helpt een aardige mevrouw ons door de immigratiedienst te bellen. We dienen voor die eerste maand verstreken is Vietnam uit te zijn en in Laos' hoofdstad Vientiane een nieuw Vietnam-visum voor een maand te kopen. Fijn!

**Halong Bay/Cat Ba Island liggen in NO-Vietnam. In Hanoi zitten naar schatting 69000 'reisbureautjes' die zo'n trip anabieden. Grappig: bij Reizigers staat het Sinhcafe goed aangeschreven en ca 800 reisbureautjes heten daarom OOK Sinhcafe naar het eerste goedlopende Sinhcafe! Geen patent op de naam blijkbaar. Anyway, we kiezen een andere uit de LP. Prijs $43. George: da's niet eens veel meer dan jullie $37 van 10 jaar terug! Inbegrepen: zon-ochtend vroeg vertrek met busje 4 a 5 uur rijden naar Halong City, dorpje in NO-Vietnam, lunch in vistent, verkennen van Halong, op boot door Halong Bay, diner op boot, slapen op boot eerste nacht. (het folder-stukje over de karaoke die zo popi is in Vietnam hebben we genegereerd).

Google vertelt: Halong Bay (HB) wordt wel een van de zeven ‘natuurlijke wereldwonderen’ genoemd en dit is geheel terecht. Honderden met mos en struiken begroeide krijtrotsen steken uit de azuurblauwe zee omhoog. Het geheel heeft iets magisch en is overweldigend. Er zijn veel legendes over dit gebied. Zo zou het bijvoorbeeld gecreëerd zijn door een draak die vanuit de bergen de zee in vluchtte. Zijn staart veroorzaakte diepe groeven tussen de stukken land, waardoor eilandjes ontstonden. In werkelijkheid zijn de grillige vorm van de rotsen en de grotten ontstaan door de eeuwenlange invloed van zee en wind. De baai is als een doolhof en het kwam vroeger nogal eens voor dat zeelieden verdwaalden in dit gebied, dat zich uitstrekt over 1500 vierkante kilometer.

Dag 2 boot vertelt onze folder zullen we zeer vroeg (3u 's nachts?) ontbijten, met boot door HB naar Cat Ba eiland, trekkinkje daar door natuurpark, lunch, zwem, strand, kano, diner, slapen op eiland Cat Ba.

Dag 3 nog wat varen door prachtige HB, met bus terug naar Hanoi. Aankomst daarzo di-avond.
Vaag plannetje om dan 's avonds meteen met nachttrein naar Sapa (bergdorp in Noorden) te gaan.

Over die trein vertelt de LP: er zijn 3 stations, waar je treinkaartje moet kopen (central) is niet altijd waar ook je trein vertrekt..we zullen zien..:)
Mogelijk om pas dag later naar Sapa: Nouke blijkt namelijk een schrijftalent :) en ze heeft een gratis les aangeboden gekregen!

Truste voor nu!

ps1. geswitched naar kamer 503, wat goedkoper.
ps2. San: leuk, kindermuseum! Hier max 2 per gezin!

• 20 Oktober 2006 - 15:21

Afke:

tjee dit is allemaal wel heel hip,zo via de mail naar vietnam, om jaloers op te worden in de hangmat.op de foto. ik zit lekker met een beker warme chocomelk dat is ook fijn in nederland achter de pc. ik hoop dat dit allemaal werkt en dan lees ik het vast wel ergens. groetjes afke

• 20 Oktober 2006 - 15:31

Gien En Jud:

hallo nee hoor we hebben niet 6 keer een email ontvangen, het valt dus allemaal mee. heb hier een reis tijdschrift liggen met fotoos van halong bay erg mooi we zijn dus benieuwd. komen er snel fotoos?

kusssssssssssss van ons

• 20 Oktober 2006 - 15:43

Jacqueline:

Leuk jullie reisverslag, brengt wat leven hier in de brouwerij. De herfst is bezig met een inhaalslag. Voor 12 1/5 cent eten? Hier buk je er niet eens voor als het op straat ligt. Ik ga nu even googlen naar Halong Bay.

• 20 Oktober 2006 - 16:03

Anja:

kijk maar uit dat je geen vleugels krijgt .
    ik ga naar mijn saaie eigen gebakken frietjes
    ben zeer benieuwd naar jullie verhalen dus stuur ze vooral veel plezier en tot horens

• 20 Oktober 2006 - 17:34

San:

Hej schatten, ben benieuwd naar Noeke haar schrijfkunsten! Klinkt heel erg leuk. De rest trouwens ook hoor. Hier nog geen sappige details. Morgen naar de Biennale in Luik en 's avonds naar de Plaza met Berbel. En zondag komt mijn skatje.....Tot snel. Veel liefs xx

• 21 Oktober 2006 - 06:17

Marlies:

super leuk allemaal!!
    is het mogelijk om foto's te plaatsen?
    geniet van jullie tripje en ik lees later hoe jullie het gehad hebben.
    liefs en een dikke kus

• 21 Oktober 2006 - 14:13

Jannie:

goh das nog ,n heel gezoek voor visum......treinreis en daar tussendoor genieten maar.........

• 24 Oktober 2006 - 12:58

George:

Meiden, gisternacht lukte het mij niet om opnieuw bewusteloos te geraken, ik naar benee, tv aan en wat zie ik...........een rapportage van een reis door Vietnam te beginnen in Halong Bay verder 17de breedte graad, Huy, Saigon enz.
    Informeer ook of je niet automatisch een visum kan krijgen als je ergens de grens passeert vanuit Laos, dat scheelt een boel chaos.